Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Han hyr ut sig själv

Publicerad: 10 November 2010, 08:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Ifs tillförordnade marknadschef Johan Maxe spenderar max två år på varje arbetsplats. Som interimschef hoppar han in hos företag som tillfälligt står utan marknadschef. – Man får inte vara trygghetsnarkoman i det här yrket, säger han.


Efter fem år som marknadsförare av öl och drygt två år på reklambyrå startade Johan Maxe eget bolag och började hyra ut sina tjänster som marknads- och kommunikationschef.

– Det är en bra kombination av att vara fast anställd och konsult. Jag är i snitt 18 månader på varje ställe och hinner lära mig verksamheten och sätta igång saker som jag också får vara med och se resultatet av, säger han.

Första uppdraget var som marknadschef på Arvid Nordquist Classic Kaffe. Därefter har Johan Maxe jobbat som kommunikationschef på Svenska Dagbladet, reklamchef på Eniro och nu som nordisk marknadschef på försäkringsbolaget If.

Han hoppar in under föräldraledigheter och andra omständigheter som innebär att nyckelpersoner inom marknad eller kommunikation är borta från företaget en längre tid.

– Många företag har svårt att lösa den situationen. Marknadsföringen kan inte sättas på sparlåga för att chefen försvinner en period, men det går inte alltid att hitta någon internt som kan axla manteln. Jag hittade ett sätt att lösa det i bolagsform.

Han tar bra betalt för sina tjänster, det är dyrare med en interimschef än en ordinarie marknadschef.

– Flexibilitet kostar och jag måste se till att täcka upp inför eventuella glapp mellan uppdragen.

Interimschefer är fortfarande en ovanlig lösning för svenska företag. Under sina sju år i branschen har Johan Maxe inte mött någon annan uthyrbar marknadschef. I exempelvis Storbritannien är det en betydligt vanligare företeelse.

– Trots att de inte har lika hårda arbetsmarknadslagar och mindre generösa föräldraledighetsregler. Med de svenska villkoren borde intresset vara större. Jag tror att interimslösningar på chefsnivå har framtiden för sig men vi har ännu inte nått en ”tipping point”. 

Han ingår sekretessavtal med företagen han anlitas av men gör inga förbindelser som hindrar honom från att gå till ett konkurrerande företag när uppdraget är över. Det behövs inte säger han.

– Jag brinner för det uppdrag jag har, det är inte aktuellt för mig att gå till en konkurrent. Jag byter mycket hellre bransch helt.

Vad Johan Maxe ska göra när Ifs ordinarie nordiska marknadschef Mikael Hellman kommer tillbaka från sin föräldraledighet vet han inte än.

– Jag har lärt mig av erfarenhet att det inte lönar sig att vara ute i god tid.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.