Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Han fixar festen

Publicerad: 16 Mars 2011, 08:26
Uppdaterad: 8 Januari 2016, 12:36

Johan Petré har pekats ut som Micael Bindefelds arvtagare – i en bransch som vädrar morgonluft.


– Nu vill folk ha champagne igen, säger Johan Petré.

Det fanns en tid då festfixarbranschen i Sverige både symboliserades och utgjordes av enda person: Micael Bindefeld. Men de senaste åren har dock Bindefeld synts på allt färre röda mattor utanför biograferna.

– Bindefeld jobbar knappt med premiärer längre, säger Johan Petré.

Han är en av arvtagarna, nyligen fick han epitetet ”The new kid in town” av affärssajten realtid.se, och har den senaste tiden arrangerat premiärer för filmer som ”Wall Street”, ”Harry Potter” och ”Alice i Underlandet”.

2010 var ett bra reklamår generellt – och medieköpen rusade 9 procent. Men det var inget bra år för festfixarna.

– 2009 och 2010 var dåliga eventår, företagen drog in på produktpremiärer. Det var nog ingen som hade det lätt, säger Johan Petré.

Marita Hammervold, vd för Subito, säger att eventbranschen sackar efter reklam- och mediebyrårna, som började känna rejäl medvind redan förra året.

– Först brukar man ta tag i marknadsföringen, sedan kommer eventen. Men det är samma sak när det går dåligt, då drar företagen först in på marknadsföringen, säger hon.

Hennes eget bolag gjorde sitt sämsta år någonsin 2010, men hoppas på en 30-procentig ökning i år.

Johan Petré säger att han sett en ökad efterfrågan på sina tjänster de senaste månaderna och att han i vår arrangerar ett tiotal stora events, som Camilla Läckbergs bokrelease och invigningen av Kolmården.

– Nu är två anställda men det går så pass bra nu att vi ska bli tre, säger han.

Konkurrenten Zap Events, som under förra året bjöd in kändisar till ”Snabba Cash”, “Tron legacy” och “Toy Story 3” räknar också med en fortsatt expansion.

– Vi gör de flesta och största filmpremiärerna på marknaden och vi ser tydliga tecken på att tillväxten fortsätter att öka. Antalet nya klienter ökar samtidigt som befintliga klienter utökar sina budgetar, sager vd:n Stephanie Bonn.

Men samtidigt är det inte från filmpremiärerna de stora pengarna finns att hämta. De kan dock vara språngbrädor till nya, betydligt mer lönsamma, företagsevent.

– Filmbolagen har ganska små budgetar i Sverige, de fokuserar hellre på större marknader. Vi ser det mer som en marknadsföringsgrej. Det är kul när det kommer mycket kändisar. Då får vi ju också synas i många tidningar, säger Marita Hammervold.

Hur Micael Bindefeld klarar sig utan filmpremiärerna? Förra året delade hans bolag ut 6,2 miljoner kronor vid den ordinarie stämman. Två månader senare delade man ut ytterligare 1,2 miljoner kronor.

Festfixarna

Petré event:

Omsättning 2010: runt 5 miljoner (5,2*)

Anställda: 2

Subito:

Omsättning 2010: 4,7 (5,9)

Anställda: 4

Zap events:

Omsättning 2010: 16 miljoner kronor (19)

Anställda: 3

Bindefeld:

Omsättning 2010: 29,3 miljoner*** (31,2****)

Anställda: 20

* Avser sept 2009-aug 2010)

** Avser sept 2008-sept 2009

*** Avser juli 2009-juni 2010

**** Avser juli 2008-juni 2009

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.