Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Han är Primes nye krisgeneral

Publicerad: 2 Februari 2011, 08:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

Röken har precis skingrats efter Primegate där läckta dokument ledde till en kris för Prime PR. Nu lanserar byrån krishantering som ett eget affärsområde.


Ämnen i artikeln:

Niklas NordströmHampus KnutssonPrimePrime PRSocialdemokraterna

I sin ungdom räddade han ishockeypuckar för Arlanda Wings och Almtuna. Nu blir Hampus Knutsson, 28, ansvarig för att rädda Primes kunder.

– Efterfrågan på kriskommunikation har blivit så pass stor att vi nu gör det till ett eget affärsområde, säger Hampus Knutsson.

Affärsområdet ska till en början bestå av en kärntrupp på 4 5 personer, som ska göra blixtutryckningar med målet att vara på plats hos kunden inom en timme.

Förutom Hampus Knutsson, som blir ansvarig för att bygga upp krisavdelningen, ska även Billy McCormac, Charlie Stjernberg, Janerik Larsson och Matti Kataja ingå. En sluten del, på ett eget våningsplan, ska erbjuda krisgruppen möjligheten att arbeta "avskilt och intensivt".

– Vi bygger upp infrastruktur för det nya affärsområdet, säger Hampus Knutsson.

Prime har även tidigare erbjudit kriskommunikation för sina kunder, men då inom ramen för övriga affärsområden.

Före jul drabbades Prime av sin kanske svåraste publicitetskris någonsin. Aftonbladet avslöjade att Svenskt Näringsliv betalat 4 miljoner kronor för att styra Socialdemokraternas politik åt höger. Allvarligt för Prime var att avslöjandet grundades på interna dokument  som läckts av en före detta medarbetare.

Hur skötte ni er egen kris?

– Vi har fått både ris och ros. Personligen tyckte jag vi lyckades räta ut en del missförstånd. Exempelvis har Niklas Nordström hela tiden varit tydlig med att hans åsikt inte är till salu.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.