Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Hallon närmar sig halebops popularitet

Publicerad: 24 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:20

Tres Hallon utmanar Halebop som populärast bland ”prispressarna”.Samtidigt vill Vimla erbjuda något mer än bara lågt pris.– Jag kallar det ett socialt varumärke, säger Telenors marknadschef Hanna Riberdahl.


När Vimla lanserades för ett och ett halvt år sedan innebar det att samtliga stora aktörer hade varsin ”prispressare – Comviq, Halebop, Hallon och Vimla.

Enligt undersökningsföretaget Nepas mätningar de senaste tre månaderna utmanar Hallon nu Halebop när det gäller ”consideration”.

– Hallon har en väldigt tydlig egen profil, säger Gina Azaric, marknadschef på Tre, som driver Hallon, och fortsätter:

– Det finns ett behov, om vi tittar på alla undervarumärken så är lågpris något som folk vill ha, och enkla abonnemang.

Hur ser ni på relationen mellan Tre och Hallon?

– Vi särskiljer tydligt Tre från Hallon. Hallon är till för dem som helt enkelt är ute efter enkelt och bra abonnemang, säger hon, och fortsätter:

– Det är helt olika koncept, som adresserar olika behov. Det är inte specifikt för telekom. Egentligen är telekom väldigt sena med att utveckla undervarumärken. När jag arbetade på Arla hade vi många undervarumärken.

Hanna Riberdahl, marknadschef på Vimlas moderbolag Telenor:

– Vimla jobbar vi med som ett helt separat varumärke, vi kopplar det inte alls till Telenor, som vi till exempel gör med Bredbandsbolaget, där vi använder samma logga, säger hon.

Vad är skälet till det?

– Det finns ingenting att överföra, helt enkelt, Vimla är ett betydligt enklare ”sim-only-erbjudande”.

Hur ser du på Vimlas position – vad ska varumärket vara?

– Det är mycket av en medlemsposition, det handlar om att dela. Du får till exempel fördelar om du värvar medlemmar. Jag skulle kalla det ett socialt varumärke.

Hur ser du på konkurrensen med övriga aktörers lågprisvarumärken – Hallon, Comviq och Halebop?

– Comviq är det utpräglade lågpris- märket, definitivt. Även Hallon pratar mycket lågt pris.

– Halebop har ju alltid varit ungdomsvarumärket, och på sätt och vis är det nog det som ligger närmast Vimla, som är den tydligaste konkurrenten.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.