Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Hallon lyfter: ”Vi är extremt enkla i vår kommunikation”

Publicerad: 31 Mars 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:07

Tres prispressare Hallon har mer än fördubblat sin kännedom på ett år.Men fortfarande är Telia svenskarnas favoritoperatör.– Det tar tid att bygga förtroende, säger Niklas Grawé på Hallon.


I januari 2014 låg kännedomen om mobiloperatören Tres varumärke Hallon på 14 procent.

Nu, drygt ett år senare, har kännedomen ökat till 29 procent. Det innebär att Hallon nästan är i kapp konkurrenten Halebop, enligt analysföretaget Nepas senaste siffror om telekombolagens varumärkesstyrkor.

– Det är mest pensionärer och unga som använder de här lågprisaktörerna, så kännedomen är generellt lägre än den för Telia, Telenor och de andra modervarumärkena. Det som har hänt Hallon, som är nya, är att de har klättrat upp och är i linje med de andra och börjar närma sig Comviq, säger Martin Ekenbac­k på Nepa.

Niklas Grawé, ansvarig på Hallon, menar att lågprisbolaget har lyckats öka sin kännedom mycket tack vare sitt fokus på enkelhet.

– Vi är extremt enkla i vår kommunikation, vi säger precis vad du får och vad det kostar utan att blanda in ubåtar, får eller kiosker. Vi håller det enkelt, vilket gör att man kommer ihåg erbjudandet och vem avsändaren är. Det är något nytt på marknaden.

När det kommer till varu­märkespreferens har Hallon längre kvar till konkurrenternas nivåer.

På frågan ”Om du i dag skulle välja en mobiloperatör, vilken skulle du då välja?” svarade bara 2 procent Hallon, vilket kan jämföras med 7 procent för Halebop och 9 procent för Comviq.

Ettan Telia är favoriten för hela tre av tio tillfrågade.

– Det finns en enkel förklaring till det. Vi har bara funnits i ett och ett halvt år på marknaden. Steg ett är att folk ser våra annonser och förstår vad vi står för. Det tar tid att bygga det förtroendet, säger Niklas Grawé på Hallon.

I övrigt har det inte skett några större förändringar på marknaden sett över det senaste året.

Förklaringen är att telekom är en kategori med lågt engagemang.

– I den här kategorin är du också oftast låst till en operatör i 24 månader. Du funderar inte så mycket över ditt val förrän du är i köpfönstret, därför blir rörligheten i segmentet trög, säger Martin Ekenback.

 

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.