Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Hål ska sälja ost - igen

Publicerad: 29 september 2010, 11:09
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:36

Jarlsbergs förra kampanj anmäldes till KO för att vara sexistisk. Här är uppföljaren.


Liksom tidigare lyder budskapet ”Smaken sitter i hålen”. Bakom kampanjen står reklambyrån Holy Diver.

Förutom tv blir det denna gång även print, utomhus, webb, Spotify och rabattkuponger i mobilen. Budgeten är 16 miljoner kronor brutto.

– I Sverige har Jarlsberg haft en ganska tillbakadragen roll, men nu går vi ut med en förhållandevis hög medieinvestering i relation till andra ostvarumärken, säger Magnus Ekstrand, vd på Wernersson Ost, dotterbolag till norska Tine som äger varumärket.

Natursköna bilder från Norge är fokuset i kommunikationen.

– Osten är en helt naturlig produkt. Våra bönders kossor lever i dessa miljöer och det påverkar såklart resultatet när man sedan gör osten. Jarlsberg är en enastående bra produkt, som är mild och fast i sin karaktär.

Målet med kampanjen är att öka försäljningen med 50 procent. Redan förlanseringen gav bra resultat. Under vecka 36 såldes mer Jarlsberg än under hela 2009.

Mycket tack vare medieuppmärksamheten kring anmälningen så ökade varumärkeskännedomen med över 30 procent.

– Uppmärksamheten slog i taket och även kännedomen, vilket är roligt, såklart, även om det inte var riktigt så det var tänkt att ske.

Jarlsberg befann sig under ett dygn mitt i en mediestorm. Drygt 7 200 bloggar uppmärksammade anmälningen, 40 000 personer tyckte till i Aftonbladets omröstning på nätet och cirka 200 000 sökningar gjordes på Google.

– Det visade sig tack och lov att endast en av tio hade uppfattningen att kampanjen var sexist-isk.

Jarlsbergs mediebyrå är Scream Göteborg.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev