Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

”Häftigt när det sker – som att bli lite hög”

Publicerad: 9 juni 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:58

Simplify to clarify. Kopplingen mellan designbyrån BVD:s filosofi och grundaren Carin Blidholm Svenssons eget kreativitetsrecept är tydlig.– För många intryck blir bara surr. Jag älskar storstadsmyllret men kombinerar det med lugnet i skärgården.


Under hela sitt liv har Carin Blidholm Svensson pendlat mellan Stockholmsbruset och stugan vid havet.

– Jag behöver bytet av världar. Stillheten och närvaron man uppnår på landet, och kontrasten till staden rent visuellt.

Stadsmyllret är jätteinspirerande, med kollegor, spännande jobb, högt tempo och alla sinnesintryck, men man kan inte vara i centrifugen hela tiden, menar hon.

På landet laddar Carin Blidholm Svensson upp. Hemma i stan producerar hon och använder sin kreativitet.

Vad är kreativitet?

– Framför allt en energi som uppstår mellan människor. Det är häftigt när det sker på ett möte med kollegor eller kunder, och när alla i rummet känner det. Det är som att bli lite hög.

Kreativitet är också en särskild känslighet i hur man registrerar sin omgivning, menar Carin Blidholm Svensson.

– För mig är det en naturlig del som jag inte tänker på. Att jag får energi av vissa platser och människor, färger och former. Eller att jag kan känna mig dränerad på energi när det inte stämmer.

Vad gör du när du fastnar?

– Jag är hooked på träd. Om jag inte går ut och springer så tar jag en promenad i naturen och tittar på träd och grenar. Sedan tror jag på att ta pauser och byta miljö. Ett tydligt exempel på det är när människor kommer tillbaka från semester. Ofta har de med sig ny energi och nya idéer.

Hur boostar du din kreativitet?

– Jag återkommer till detta med att växla mellan världar. Det gör mig skärpt. Jag har suttit i en del juryer utomlands, och det är fantastiskt kul att till exempel åka iväg till Tokyo och ta del av nya intryck, spännande formspråk och annorlunda sätt att jobba. Eller som en kreativ kontrast till det, att åka till skärgården. Att sitta i stillhet och betrakta en kobbe som är så vacker att man nästan gråter. Det ger energi och inspirerar.

Hur präglas jobbet på BVD av ditt tänk?

– Vi hjälper våra kunder att förenkla och förtydliga sina varumärken genom att sålla bort, och lyfta fram det relevanta. Jag tror att tempot och informationsflödet som vi lever i skapar en längtan efter att förenkla livet. Både i det lilla och i det stora. Vi gjorde till exempel om Beckers proffsmålarburk ”Scotte”. Förpackningen var jättestökig och överbelamrad med text. Den absolut viktigaste informationen, en siffra, var dold under handtaget. Vi tog bort all text och gjorde siffran stor. Vi använde målarnas språk men förenklade och gjorde det vackert. Simplify to clarify, med andra ord.

Carin Blidholm Svensson

Ålder: 50 år.

Byrå: Creative director på designbyrån BVD, och en av grundarna.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev