Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

H&M trotsar investerarna

Publicerad: 2 Februari 2011, 05:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

Klädkedjan H&M ökar marknadsföringsbudgeten. Något som retar börsmarknaden – men ska lyfta företaget långsiktigt.


H&M:s senaste kvartalsrapport var en besvikelse för marknaden – och vinsten blev en halv miljard lägre än analytikerna förutspått.

En av anledningarna till att resultatet inte blev högre var ökade marknadsföringskostnader.

“Kostnadsökningen i kvartalet var främst relaterad till expansionen men också till en ökad aktivitet inom bolaget för att ytterligare stärka varumärket och lägga en ännu bättre grund för lönsam tillväxt på lång sikt”, skriver H&M i rapporten.

Faktum är att H&M skruvade upp marknadsföringen rejält mellan 2009 och 2010, enligt statistik från Sifo Reklammätningar.

Förra året uppgick klädjättens medieköp till 186 miljoner kronor brutto – hela 46 procent högre än 2009. Tv, dagspress och utomhus var de största kanalerna.

Hur det blir för 2011 är oklart. IR-chefen Nils Vinge flaggade i samband med rapporten för att man ska fortsätta att öka trycket under det första kvartalet, men han ville inte ge någon prognos för helåret. Sofia Jegeborn, marknadsansvarig på H&M sa nyligen till Dagens Media att H&M:s marknadsföringsbudget ligger på runt 3 procent av företagets omsättning.

– Ökar den ökar förstås också budgeten, sa hon.

H&M har den senaste tiden legat i framkant när det gäller digital marknadsföring. Bland annat var man den första stora annonsören som testade reklam med geospositionering i Foursquare. Snart rullar man även ut liknande testlösningar i Facebook Places i USA.

Nyligen lanserade H&M även en kollektion med  bloggaren och modeskribenten Elin Kling, aktuell med nya tidningen “Style By”.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.