Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

H&M hårdsatsar i sociala medier

Publicerad: 8 December 2010, 07:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

H&M går hårt ut i sociala medier och bryter ny svensk mark inom geopositionering. – Nästa trend är social shopping, säger Jordan Nasser, globalt ansvarig för området.


H&M har på några år skapat en rejäl verktygslåda för sitt arbete i sociala medier. Klädjätten var tidigt ute på Facebook med en företagssida och en egen kanal på Youtube. Sedan dess har kedjan adderat Twitter-konton och geopositionering. På sajten finns även ett sociala medier-rum, som samlar omvärldens snack om klädmärket och ger bloggare några minuters kändisskap på Hm.com.

H&M har en trestegs-strategi för sociala medier – informera, inspirera och interagera. Alla tre stegen är nödvändiga för att driva både varumärke och försäljning i sociala medier.

– Vi lyssnar och interagerar med vår publik så att de blir en del av H&M:s upplevelse. Vi informerar om produkter och event, som butiksöppningar, och vi inspirerar med vackra bilder, kampanjer och annat, säger Jorda-n Nasser, globalt ansvarig för digitala medier på H&M.

H&M gör gemensamma reklamkampanjer för alla marknader, men i sociala medier ges utrymme för en lokal dialog. Klädkedjan har Twitter-konto för global interaktion och nationella konton för en närmare dialog och lokal information. Fans på Facebook får både global och lokal information i nyhetsflödet.

H&M drog nyligen igång geopositionering i marknadsföringen. Kedjan samarbetar med Foursquare i ett svenskt pilotprojekt där alla som checkar in i butikerna får unika erbjudanden. I USA testas ett snarlikt upplägg med Facebook Places och Deals.

– Projekten har nått sina mål så här långt. De har ökat kännedom om butikerna och attraherat nya kunder. Nu ska vi utvärdera projekten och se hur vi går vidare. Jag tror inte att kunderna alltid förväntar sig en rabatt, utan det handlar om att hitta sätt att överraska, säger Jordan Nasser.

Klädkedjan lanserade en Iphone-applikation i augusti, som har fått över 1,7 miljoner neddladdningar. I mitten av december kommer en uppföljare för Ipad.

Jordan Nasser tror att nästa stora trend är social shopping.

– Du tar med dig dina vänner in i den digitala världen för att shoppa. Ni delar outfits, ber om varandras åsikter och handlar ihop. Det här är definitivt något vi tittar på.

- Cirka 130 000 followers på globala och nationella Twitter-konton.

- Drygt 5,7 miljoner fans på Facebook.

- Youtube-kanalen har cirka 8 700 prenumeranter och uppdateras varje vecka.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.