Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Gullers Grupp växer mest

Publicerad: 25 Augusti 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53

28 av Sveriges 35 ledande pr-byråer går med vinst. Det visar Dagens Medias kartläggning av pr-byråernas ekonomi.Bland de stora växer Gullers Grupp snabbast.– Vi siktar på att nå 100 miljoner i byråintäkt, säger vd:n Hans Gennerud.


Dagens Media har granskat ekonomin för 35 av landets största pr-byråer, baserat på bolagens bokslut för 2014, som under sommaren har lämnats till Bolagsverket.

Byråintäkt är det bästa måttet på en pr-byrås intäkter, då dessa siffror är rensade från inköp för kunds räkning. Då få byråer redovisar byråintäkten har Dagens Media valt att även redovisa omsättningen.

Av de 31 byråer vars omsättning var direkt jämförbar med föregående år ökade merparten, 18 byråer, sin omsättning. 13 byråer fick se sin omsättning minska.

Av de 35 granskade byråerna gick 28 med vinst sett till rörelseresultat. Bara sju redovisade en förlust.

16 av de 31 byråer vars siffror var direkt jämförbara med föregående år ökade sitt rörelseresultat. 15 byråer minskade istället sitt rörelseresultat.

Prime PR, som köptes upp av Weber Shandwick, har bytt redovisningsperiod. Byråns siffror för 2014 gäller för åtta månader och är inte jämförbara med konkurrenterna eller föregående år.

Men bland de övriga större byråerna med byråintäkter på över 50 miljoner kronor är det Gullers Grupp som växer mest. Omsättningen ökade med 29 procent och byråintäkten var upp 26 procent under 2014 jämfört med året innan.

– Vi gör mer och mer helt integrerad kommunikation där pr är en del och det som tidigare varit traditionell reklam är en del. Vi har också vunnit många nya kunder, säger Hans Gennerud, vd för Gullers Grupp.

Rörelsemarginalen ligger dock på relativt låga 5,6 procent. Gullers Grupp har som mål att bli en av de riktigt stora pr-byråerna i landet och riktar sig till kunder som vill påverka samhällsagendan.

Byrån har köpt internkommunikationsbyrån Nordisk Kommunikation, produktionsbolaget Klarsyn och pr-byrån Trivector. Den senare blev byråns start i Malmö.

Målet är fortsatt hög tillväxt. Den nuvarande affärsplanen sträcker sig till 2017 och innehåller ett ambitiöst mål.

– Vi siktar på att nå en byråintäkt på 100 miljoner kronor, säger Hans Gennerud.

MSL Group Stockholm gick emot strömmen och minskade både omsättning, byråintäkt och resultat under 2014. Bolaget gjorde en rörelseförlust på 1,3 miljoner kronor.

Jan Lindow, vd för MSL Group, ser flera förklaringar till tappet. Dels flyttades ett helt team över till systerbyrån JKL. Dels ser Jan Lindow 2014 och 2015 som ”omställningsår”, då byrån – och branschen – går igenom stora förändringar.

– Vi lägger mer resurser på att strukturera om oss själva. Branschkartan ritas om för pr-, medie- och reklambyråerna. Det är viktigare att hitta rätt väg framåt än att stirra sig blind på här och nu, säger han.

Nyligen presenterades en viktig pusselbit i MSL:s anpassning till en ny kommunikationsvärld där byrådisciplinerna alltmer glider samman.

Hela produktionsbolaget Hard Hat, bland andra Calle Schulman och Mats Dicklén, rekryterades till MSL, där de ska bygga upp byråns innehållsstudio.

– Mycket av kommunikationen i dag är innehållsdriven. Ska du vara snabb, bör du vara självförsörjande med det innehåll som är centralt, säger Jan Lindow.

Pr-drakarna JKL och Kreab gick båda framåt under 2014. Både intäkter och lönsamhet ökade för de båda storbyråerna. JKL redovisar det högsta rörelseresultatet bland alla de kartlagda byråerna. Sett till rörelsemarginal sticker dock mindre byråer ut, som Narva (19 procent) och Nordic Public Affairs (29 procent).

Bland de stora förlorarna under 2014 finns Huntsworth-ägda Grayling, som gick 9 miljoner kronor back. Även WPP-byråerna Hill+Knowlton Strategies samt Burson-Marsteller gjorde förluster under 2014.

Springtime, som köptes av Hallvarsson & Halvarsson våren 2014, redovisade en förlust på nära 7 miljoner kronor.

– Det låg i korten när vi gick in i firman. Vi har investerat mycket i tre områden: marknadskommunikation, förändringskommunikation och life science. Det ger nu utdelning. Det blir en hygglig vinst i år i Springtime, säger Martin Petersson, vd för Hallvarsson & Halvarsson Group.

Byrån Hallvarsson & Halvarsson gick 2013 om JKL i storlek. Även 2014 fortsatte Hallvarsson & Halvarsson att dra ifrån JKL sett till byråintäkt. Dock har man en betydligt sämre lönsamhet.

– Vi har haft en ordentlig tillväxt som har kostat på en del på vårt resultat. Under 2015 väntar vi oss ytterligare ett år av tillväxt, men med en helt annan resultatnivå än under 2014.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.