Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Gubbrockarna kan knappast lyfta Dressmann"

Publicerad: 19 Januari 2011, 09:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

Samarbetet mellan Rolling Stones och klädkedjan Dressmann är helt osannolikt, tycker Dagens Medias Madeleine Östlund.


Det var nog fler än jag som höjde på ögonbrynen inför nyheten om att klädkedjan Dressmann samarbetar med det legendariska rockbandet Rolling Stones.

Rent spontant känns samarbetet faktiskt helt osannolikt. Okej, Rolling Stones är numera gubbar, men har ändå kvar någon slags coolhet. De lever fortfarande på sitt rykte som bad boys.

En coolhet som varumärket Dressmann helt saknar. Jag hoppas att ingen blir alltför förolämpad nu, men Dressmann är i mina ögon en kedja för män som inte bryr sig om hur de klär sig.

Anledningen till samarbetet är att Dressmann – som det heter i de breda klädkedjornas värld – tidigare ”höjt modegraden”, och nu även vill vässa kommunikationen.

Och det har gjorts förr. Ett lyckat exempel på en varumärkesförflyttning är Lindex som för några år sedan tog in den forna supermodellen Emma Wiklund. Hon syntes i marknadsföringen och tog dessutom plats i styrelsen. Lindex kläder syns idag i modetidningar som Elle och Damernas Värld och varumärket haussas även av kända modebloggare som ”Englas showroom”.

Ett mindre lyckat exempel på ett liknande försök är Kappahl. I ett försök att lyfta varumärket tog kedjan in Hollywood-kändisar som Dustin Hoffman, Goldie Hawn och Richard Gere i reklamen. Men så här tre år senare kan jag inte se att varumärket har förflyttats överhuvudtaget.

Så frågan är om Dressmann kan lyckas?

Faktum är att Rolling Stones tyvärr är ett rockband som alltför gärna ställer upp i reklamsammanhang. Förutom att deras låtar ofta hörs i diverse reklamfilmer, för vitt skilda varumärken som spelet ”Call of Duty: Black Ops”, Chanel, Pepsi och Microsoft, så syns även medlemmarna själva i en hel del reklam. Keith Richards har bland annat frontat Louis Vuitton och Mick Jagger synts i annonser för Time Magazine.

Det jag också tycker är problematiskt med samarbetet mellan Dressmann och Rolling Stones är att klädkedjan fortfarande vill vara bred och folklig samtidigt som varumärket ska vässas. Att ”höja modegraden” brukar ju annars innebära att man exkluderar vissa målgrupper.

Dagens Media beskriver idag också samarbetet ytterligare. Dressmanns marknadschef beskriver valet av just bred rock som det självklara valet för kedjan. Mode och musik är tätt förknippade, och nu vill även Dressmann haka på det spåret.

– Vi kontaktade Universal med vår idé om att fusionera musik och mode och de nappade direkt. Rolling Stones vill utveckla sitt varumärke inom mode. De är personligen väldigt intresserade och ser sig själva som stilikoner, säger marknadschefen Thomas Behring till Dagens Media.

Jag tror dock inte att detta samarbete lyckas öka tillströmningen i butik och även försäljningen. Dressmann har i många, många år haft en folklig och rätt tråkig position. Jag har svårt att se att några genomkommersiella gubbrockare kan rucka på det.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.