Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Gruppköp ska locka nya kunder

Publicerad: 17 Augusti 2011, 07:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:02

Ett år efter Groupons intåg har den svenska gruppköpsmarknaden fullkomligt exploderat. Minst fem nya tjänster har lanserats under våren. – Alla aktörer kommer troligen inte att överleva, säger Eniros marknadschef Jonas Dahlquist, som nyligen släppte Eniro Deals.


Han får medhåll av Jonas Vahlne, e-handelsexpert på Mindshare:

– Eniro och Google har stora befintliga kontaktnät som de bör kunna utnyttja till deals, men alla nystartade sajter finns nog inte kvar om tre år, säger han.

Förutom Eniro Deals, som kom i maj, startades åtminstone ytterligare fyra svenska Groupon-kopior under våren.

Metro drog igång Savemyday. com, MSN startade Lokaldealen, Sydsvenskan och Göteborgs-Posten startade Dealie.se i en ohelig allians mellan Bonnier och Stampen, och nystartade Median Media släppte Cityscoop. se.

Dessutom kom Google med en betaversion av sin Groupon-motsvarighet Google Offers, och även Facebook har en egen variant.

Sedan tidigare finns Groupon och Schibsteds Let’s Deal i Sverige.

Gruppköpssajter sägs ofta vara ett bra sätt för lokala företag att hitta nya kunder, men trots explosionen av nya aktörer är det fortfarande ont om erbjudanden utanför storstäderna.

Tonvikten ligger på erbjudanden från restaurang, hälso- och skönhetsbranschen, vilket medfört att det mest är kvinnor som köper.

Eniro vill helst nå en bredare målgrupp med sin tjänst. – Vi vill gärna kunna erbjuda fler produkter, men det är bättre marginaler för leverantörer av tjänster än för produkter, säger Jonas Dahlquist.

Han tror dock att utbudet kommer att öka.

– Nyfikenheten bland annonsörerna är stor. Det är en enkel produkt att sälja, fortsätter han.

Enligt Rickard Strömgren, vd på Groupon i Sverige, börjar alltfler branscher få upp ögonen för gruppköp, bland annat resor och e-handel.

– Konceptet kan appliceras på allt, även hus och bilar. Det handlar bara om vad kunderna vill ha, säger han.  

Så fungerar gruppköp

• Gruppköp innebär att företag erbjuder rabatt på utvalda varor eller tjänster så länge tillräckligt många köpare hakar på erbjudandet.

• Gruppköpssajter som Groupon, Let’s Deal och Eniro Deals fungerar som plattformar för annonsörers erbjudanden. Att annonsera är gratis, men sajterna tar en andel av intäkterna från genomförda deals.

• Rabatterna ligger oftast mellan 50 och 70 procent.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.