Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Grovhångel intar reklamen

Fritidsresor gör det. Skandiamäklarna och Telge lika så. Grovhånglet har blivit rumsrent – och används som säljknep i bred tv-reklam.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 19 Januari 2011, 09:54
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:22

Ämnen i artikeln:

FritidsresorTelge EnergiSkandiamäklarna

– Det är ett sätt att väcka uppmärksamhet, säger copywritern Hjalmar Delehag.

Vuxna som hånglar på stranden. I hängmattan. I poolen. Och på solstolen. Så inleds Fritidsresors reklamfilm som släpptes i början av hösten 2010.

Någon månad senare kom Telge Energis reklammanér där en av filmerna visar inledningen av ett one night stand. Hett hångel från trapphuset till sängen utgör merparten av filmen.

– Hångel är härligt. Hoppas verkligen att det är en trend som är här för att stanna, säger Fredrik Blomberg, creative director på John Doe som står bakom Telges film.

Nyligen släppte Skandiamäklarna sin största kampanj någonsin. Även där hånglas det – i baksätet på en taxi – tills ett bråk om vem kärleksparet ska gå hem till sätter stopp.

Hjalmar Delehag, copywriter på reklambyrån Le Bureau och en av hjärnorna bakom filmen, säger att hånglet är ett led i en mer emotionell kommunikation för Skandiamäklarna.

– Vi ville visa folk som är kära och i färd med att flytta ihop. Hånglet blev ganska naturligt. Det är också ett sätt att väcka uppmärksamhet då det är ovanligt att visa hångel i reklamfilm.

Dock vet Hjalmar Delehag inte vad som gör att det nu är accepterat bland stora etablerade bolag att ta till tungkyssar.

– Ofta kan saker ligga i tiden utan att man kan sätta fingret på varför. I reklam vill man bryta mot konventioner och väcka känslor. Tiden har blivit mogen för hångel, säger han.

Även Arvid Svanvik, creative director på Fritidsresors byrå Scholz & Friends, säger att kyssarna är ett sätt att föra in emotionella värden i reklamen.

– Når folk hånglar i reklamen har man tagit det så långt det går, säger han.

Internt på Fritidsresor tyckte vissa att filmen gick för långt. Men Lottie Knutson ska ha ”älskat den”.

Arvid Svanvik tar till Maslows klassiska behovspyramid för att förklara kärlekstrenden.

– Det finns en rad bakom liggande faktorer till varför man vill konsumera. På toppen av behovspyramiden finns kärleken, ömheten och närheten. Om jag köper en resa till min fru hoppas jag ju få uppskattning för det.

Arvid Svanviks fru, Karin Drangel, har haft ett finger med i spelet vid tillkomsten av den tredje hångel filmen. Hon var planner i arbetsgruppen på John Doe som gjorde Telge Energis reklamfilm.

– Det kanske är den gemensamma nämnaren, jag och min fru. Vi är ett kärleksfullt par, säger Arvid Svanvik.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.