Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Group M:s hemliga kravbrev

Publicerad: 25 Maj 2011, 06:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:08

Mediebyråerna har tröttnat på annonsörernas otydliga pitcher. Här är Group M-byråernas nya kravbrev till annonsörerna.


För många inbjudna byråer och för mycket efterfrågad information. Mediebyråernas kritik mot annonsörerna i samband med pitcher är svidande.

– Pitcherna är fortfarande en källa till irritation när de är dåliga, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Kritiken är inte ny – och nyligen uppdaterade Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer sitt dokument över rekommendationer för samarbeten mellan medlemmarna. Men det har inte hjälpt, enligt mediebyråerna.

– Hade rekommendationerna efterlevts hade det varit bra, men det gör de ju inte förutom i vissa fall, säger Staffan Slörner.

Nu tar de mäktiga Group M-byråerna, som tillsammans står för runt 40 procent av medieköpen via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ett samlat grepp kring pitcherna. I ett policydokument som Dagens Media tagit del av specificeras ett antal krav som måste uppfyllas för att Group M:s byråer ska delta. Om annonsören tar in en auditör, till exempel, i samband med upphandlingen, vill Group M ha ett fysiskt möte med både kund och auditbyrå.

– Det har funnits vissa utmaningar i relation till kundens mål med auditdrivna pitcher och auditörens oförmåga att förmedla detta till de deltagande byrårerna. Vi önskar därför tydliggöra att vi gärna vill möta kunden och få deras målbild för pitchen ifråga, säger Mediacoms vd Linus Hjoberg.

Mediebyråerna vill också veta vilka moment och uppgifter som är viktigast för upphandlingen samt få feedback på det inskickade materialet från annonsören redan före presentationen.

Staffan Slörner igen:

– Vid en del pitcher begär kunderna in en otrolig massa information som man sedan knappt tar del av. Det kan ju ta hundratals timmar att samla ihop, och det sker i onödan, säger han.

Just auditfirmorna får ofta kritik i samband med upphandlingar för att vara alltför fokuserade på pris.

Jens Welin, nordisk vd för Vivaki, säger att hans nätverk inte har ett skriftligt dokument – men han håller med Group M på flera punkter.

– Vissa auditörer har man mer förtroende för än andra, så visst kan det vara på sin plats att ha det nedskrivet, säger han.

– Vi tackade nyss nej till en diger pitchprocess, där vi på nordisk basis hade fått lägga ned närmare 1 000 timmar. Det hade tagit tre fyra år att räkna hem, även om vi vunnit, säger han.

Staffan Slörner skulle helst se tydliga etiska regler för upphandlingar, men förstår att det handlar om ett önsketänkande. Bland annat på grund av hemlighetsmakeriet kring svenska pitcher.

– Anders Ericson har lovat att mana på sina medlemmar att följa rekommendationerna, men det är inte alltid man vet om det pågår en pitch förrän den är över.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.