Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Grimborg: ”Ett gemensamt ansvar”

Publicerad: 22 December 2010, 09:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

TV4:s försäljningsdirektör Michael Grimborg betonar marknadens gemensamma ansvar.


Ämnen i artikeln:

Michael GrimborgTV4

– Att detta bara har varit kanalernas fel håller jag inte med om, säger han.

Varken mediebyråer eller annonsörer förutsåg den kraftiga ökning av efterfrågan på tv-reklam som skedde under 2010.

Det säger Michael Grimborg, som tycker att kanalerna fått oförtjänt mycket kritik.

– Varken mediebyråer eller annonsörer flaggade för denna extrema uppgång.

Men årsavtalskunder har i vissa fall inte fått den reklamtid de har lovats?

– Om det blir överbokningar på 30–40 procent blir alla drabbade. Avtalskunderna har drabbats mindre än andra. Vissa extrema månader har vi tvingats göra indexeringar på bokningar.

Du vill inte så här i jultid passa på att be om ursäkt?

– I en marknad som varit knäpp är det svårt att uttala sig så. Att man ska be om ursäkt, det tänker jag inte göra, för då tar vi på oss skulden för detta.

– Om kunderna säger att de ska köpa för 10 kronor, och sedan köper för 30 blir det problem. Alla har ett gemensamt ansvar.

Inför nästa år ska TV4-Gruppen, likt de övriga kanalerna, inte tillåta annonsörerna att överspendera på sina årsavtal på det sätt som skett under 2010.

– Vi skriver avtal på de belopp som man spelar upp, och annonsören får varken spendera mer eller mindre utan omförhandling

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Michael GrimborgTV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.