Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Gratispress mot intäktsrekord

Publicerad: 27 Oktober 2011, 08:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:53

Gratistidningarna kan nå rekordhöga 2 miljarder kronor i reklamintäkter i år. Men det är helt beroende på hur det annonsintensiva fjärde kvartalet slutar. Dessutom tronar nya hot mot affären upp sig.


Ämnen i artikeln:

Mitt iDirektpressMetro

IRM spår att gratistidningarna för första gången kommer att passera 2 miljarder kronor i reklamintäkter i år. IRM:s definition av en gratistidning är en ”gratisdistribuerad tidning som utkommer med minst 20 utgåvor årligen och som innehåller minst 25 procents redaktionellt material”.

Under årets första halvår landade gratistidningarnas reklamintäkter på nästan 1 miljard kronor, en ökning på 5,3 procent jämfört med 2010. Stämmer årets prognos på 2 miljarder innebär det att gratispressens reklamintäkter totalt sett ökar med 4,5 procent i år.

Men annonsmarknaden är i gungning.

– September-december är de tyngsta annonsmånaderna. Men eftersom marknaden är så skakig nu är det svårt att bedöma året så här tidigt, säger City Skånes vd Jacob Ståhl.

Annonsförsäljningen för City Skåne har ökat i snitt 25 procent på samtliga jämförbara editioner de första nio månaderna i år.

Nästa år räknar Jacob Ståhl med att försäljningen ska öka med omkring 20 procent. Då ska också Kristianstadutgåvan, som startades i april i år, gå med vinst.

Också Metro har ökat försäljningen under årets första nio månader. Den svenska verksamheten omsatte 479 miljoner kronor, vilket är en ökning på 11 procent jämfört med 2010.

Även de hemutdelade gratistidningarna ökar försäljningen i år.

Mitt i-tidningarna, som dominerar Stockholmsmarknaden bland de hemutdelade tidningarna, ökade annonsförsäljning efter årets första nio månader med cirka 10 procent. Förra helåret omsatte tidningarna drygt 300 miljoner kronor.

– Vårt framgångskoncept är att vi har 31 tidningar där läsarna får all information om sitt närområde, och det är kostnadseffektivt för annonsörerna, säger Peter Clauson, vd för Mitt i Stockholm.

Mitt i Stockholms största konkurrent, Direktpress, har ökat annonsförsäljningen med 10 procent under årets första nio månader, exklusive de sex nya titlar som lanserats i år, berättar vd Roland Tipner.

I södra Sverige är Lokaltidningen störst bland de hemutdelade tidningarna. Den avgående vd:n Thomas Minnhagen uppger att Lokaltidningens annonsförsäljning har ökat med 8 procent för perioden januari-augusti, jämfört med förra året.

– Vi kommer att omsätta närmare 200 miljoner kronor i år. Men om vinsten ökar är helt beroende av det fjärde kvartalet – det är vårt viktigaste kvartal, säger han.

Men samtidigt är det inte enbart jubel och glam för gratistidningarna. Nyhetsläsningen går alltmer från papper till digitala medier. En utveckling som gratispressen måste ta ställning till.

Men Johan Bratt, chef för redaktionell utveckling på Direktpress, ser det inte som något omedelbart hot.

– Intresset för vår form av tidningar är väldigt stort och vi har en trend av ökande upplagor. Vårt material är så lokalt och unikt att du inte hittar det någon annanstans. Så länge det är så kommer våra tidningar att överleva, säger han.

För City och Metros del är dessutom distributionen en utmaning.

Hur kollektivtrafiken ser ut i de olika städerna kan vara avgörande, då distributionsmodellen bygger på att finnas till hands där många människor rör sig och reser.

– Då kan det bli ett problem i mellanstora städer där det kanske inte finns så många samlingsplatser, säger Frida Åberg, printchef på mediebyrån Carat.

Användandet av smartphones kan i längden också innebära ett problem för gratistidningarna. Men ännu har inte efterfrågan på Metro påverkats, säger Andreas Ohlson.

– Det största hotet uppstår om storleken på skärmarna skulle växa kraftigt. Då förbättras nyhetsupplevelsen, men framför allt de kommersiella möjligheterna att få betalt från annonsörerna. Frågan är dock hur stora smartphones folk vill släpa runt på, antalet läsplattor i kollektivtrafiken idag är obefintligt.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Synnöve Almer


Ämnen i artikeln:

Mitt iDirektpressMetro

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev