Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Googles makt växer med raketfart

Publicerad: 10 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:22


160 miljoner kronor har på tio år blivit 4,8 miljarder kronor.

Det är den hisnande utvecklingen som sökordsmarknadsföringen har haft på den svenska marknaden sedan 2005.

I det här numret har vi räknat ut att sök med all sannolikhet kommer att gå om tv som Sveriges största enskilda annonskanal under nästa år.

En aktör på marknaden, Google, kommer alltså att dra in mer av företagens marknadsföringspengar än samtliga tv-kanaler tillsammans. Och då är inte ens söket i mobilen medräknat, eftersom det hamnar i IRM:s mobilkategori.

Det säger sig självt att detta inte är oproblematiskt. Googles monopolställning (marknadsandelen uppgår till cirka 95 procent), i kombination med den kraftiga tillväxten, innebär att den amerikanska jättens makt på mediemarknaden ökar för varje dag som går. Det driver upp priserna och tvingar alla att dansa efter Googles pipa.

Läs mer om utvecklingen på sidorna 30-31.

En annan förändring som vi på Dagens Media följer noggrant är automatiseringen av annonshandeln.

Förra året uppgick investeringen i programmatiska annonsköp till 330 miljoner kronor, motsvarande ynka 3 procent av de digitala reklaminvesteringarna.

Men jag är övertygad om att den här delen av medieindustrin kommer att växa snabbt de kommande åren och närma sig de höga nivåer – runt 50 procent av all digital annonsering, exklusive sök – som redan har uppnåtts på den amerikanska marknaden.

Och som alltid när något tar fart, finns det ett antal aktörer som gör sig redo att slåss om pengarna.

I det här numret lyfter vi fram några av de nya bolag som just nu jobbar intensivt för att positionera sig på marknaden. Ambitionen hos många av dessa företag är – även om de kanske inte säger det i en rak intervju med oss – att manövrera ut mediebyråerna och ta över ansvaret för annonsörernas digitala annonsering.

Vi kallar uppstickarna för ”Den nya mediemakten”, och du kan läsa om dem på sidorna 10-22.

Den viktiga debatten om hur tittandet på online-tv ska bedömas och mätas fortsätter.

TV4-Gruppen har tidigare kritiserat Aftonbladet för att inte redovisa hur stor andel av mediehusets tittande som består av så kallade ”autostarter”, det vill säga visningar som rullar igång automatiskt när besökaren klickar sig in på en artikel.

På sidorna 24-25 frågar vi två viktiga grupper om hur de ser på saken – ”vanligt folk” på stan och mediebyråerna.

Som alltid – hojta till om det är något vi bör skriva om!

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.