Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Google letar pr-byrå

Publicerad: 10 November 2010, 07:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

Sökjätten ska ta nästa steg i sin kommunikation. Nu bjuds ett antal pr-byråer in för att pitcha på prestigeuppdraget.


– Vi letar efter människor snarare än byråer, säger Andreas Svenungsson, nordisk kommunikationschef på Google.

I dagsläget har Just PR uppdraget, som sköts av byråns Londonbaserade vd Helena Lidén. Ett samarbete som pågått ”i många år”, enligt Andreas Svenungsson, som själv började på Google för ett år sedan.

–Vi är nöjda med hur det fungerar. Men det är nu dags att se över pr-arbetet och jämföra med andra byråer, säger han.

En brief har precis delats ut och Google har som mål att träffa ”en handfull” byråer innan jul. Under våren beräknas pitchen vara klar.

Förutom att stötta Google Sverige i det dagliga arbetet, samt arbeta proaktivt vid lanseringar, ska byrån fungera som bollplank ”i frågor av reaktiv karaktär”.

– Vår strategi har varit att välja ganska små och innovativa byråer. Men det kan även vara en större byrå, säger Andreas Svenungsson, och forstätter:

– Vi letar efter människor snarare än byråer. Vi söker människor som lever i det digitala medielandskapet snarare än det traditionella och som förstår de produkter vi arbetar med. 

Nästa steg kan bli att se över bolagets pr-partners i resterande nordiska länder. I dagsläget jobbar Google med Frontpage i Danmark, Slaeger i Norge och Taitomylly i Finland.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.