Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Google ger mobilen fördel

Sökverktyget på Google uppdateras. Men förändringen kommer med vissa konsekvenser: "Tiden att anpassa sig till mobilen är nu".

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Publicerad: 14 November 2016, 13:15
Uppdaterad: 14 November 2016, 13:28

Ämnen i artikeln:

Google

Google har börjat experimentera med sitt sök-verktyg, det skriver sajten Mashable. Google Sök fungerar på så sätt att robotar genomsöker mer än 60 biljoner webbsidor och deras länkar. Dessa kategoriseras sedan till ett index, med hjälp av flera olika faktorer och algoritmer. Indexen är vad Google återger i form av sökresultat.

Uppdateringen som nu sker i Google Sök är att funktionen blir en ”mobile first”-version av sökindex – vilket innebär att sökningen nu prioriterar mobilt innehåll i resultaten.

”Även om vår sökindex kommer att fortsätta att vara en enda index för webbplatser och appar kommer våra algoritmer så småningom i första hand använda den mobila versionen av en webbplatsens innehåll för att rangordna sidor från webbplatsen", skriver Doantam Phan,produkt chef på Google.

Förändringen innebär vissa konsekvenser, men enligt Mashable är den mest uppenbara att webbplatser som inte har utvecklade mobilsidor sannolikt kommer att förlora, och därmed dyka upp längre ner i sökresultaten. Men Googles budskap i frågan ska vara mycket tydligt: ​​”Tiden att anpassa sig till mobilen är nu”.

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.