Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Globen i offensiv

Publicerad: 29 september 2010, 07:50
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:37

De senaste årens arenaboom ställer nya krav på evenemangen. Rockkonserter, fotboll och hockey räcker inte för att fylla de nya arenorna.


Konkurrensen om arenapubliken har aldrig varit så hård som nu.

De senaste tio åren har inte mindre än 32 nya eller totalrenoverade arenor i Sverige sett dagens ljus.

I Stockholm pågår just nu två stora arenabyggen parallellt – Swedbank Arena i Solna och Stockholmsarenan på Globenområdet.

Frågan är hur alla dessa nya arenor ska fyllas.

– Arenaboomen tvingar oss som arenor att ta större ansvar för att hitta nya typer av evenemang, säger Marie Lindqvist, kommunikationschef på Stockholm Globe Arenas, som har gjort en rapport om arenornas nya verklighet.

Hon räknar med fler upplevelseevenemang som ”Walking with dinosaurs” med dinosaurieprojektioner, fler samarbetsprojekt, som Globens och Konståkningsförbundets gemensamma Stockholm Ice, och fler tv-format i evenemangsform, som Idol och Melodifestivalen.

Men det är också viktigt att leta reda på framtidens arenasporter.

– I Sverige finns bara fotboll och hockey och det räcker inte.

Marie Lindqvist tittar bland annat på boxning, skidskytte och motorsport. I Frankrike har wrestling seglat upp som en populär arenasport.

– Man får inte ha förutfattade meningar om vad som funkar och inte funkar i Sverige. Många var tveksamma till Monster trucks, men det har blivit succé.

Den nya tekniken ger nya förutsättningar för evenemangsindustrin, men ställer också nya krav. När alla kan följa evenemangen live i datorn eller mobilen krävs mer exklusivitet i upplevelsen på plats.

Fler vip-paket och premiumlösningar alltså. Och bättre interaktivitet med publiken på plats.

– Publiken nöjer sig inte med att passivt sitta och titta på en match eller en konsert, de vill vara involverade, säger Marie Lindqvist.

Det innebär bland annat att erbjuda repriser och bakom kulisserna-filmer i mobilen, eller låta besökaren välja vilken kamera man vill följa.

Internationellt blir det allt vanligare att prata om destinationer istället för arenor, säger Marie Lindqvist. Området runt arenorna fylls med aktiviteter för att hållas levande även när det inte pågår evenemang. Shoppingcenter och restauranger är standard, men i USA blir det allt vanligare att lägga museer och nattklubbar i anslutning till arenorna.

– I dag är Globenområdet inte en plats som lever året runt, men planen är att bli norra Europas största nöjes- och evenemangsområde. Skyview är bara början, säger hon.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev