Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Ger mer data till annonsörerna

Publicerad: 17 Mars 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:09


Facebook ska börja informera annonsörer om vilken typ av människor som diskuterar ett visst ämne eller varumärke i det sociala nätverket, rapporterar Adage. Datan, som ska tillhandahållas via företaget Datasift, är tänkt att visa demografi för personer som diskuterar ett visst ämne, vad de pratar om när de nämner ett varumärke liksom vilka känslor som är kopplade till uppdateringar om ett visst ämne.

För annonsörer är det en möjlighet att exempelvis få reda på om en produkt eller ett varumärke associeras positivt eller negativt och i förlängningen rikta annonser till en viss målgrupp med intresse för varumärket. Information om vad medlemmar diskuterar i privata meddelanden inkluderas. Ylva Larsson

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.