Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Genombrottet i mobilen dröjer

Publicerad: 30 Mars 2011, 12:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:15

Mobilen har länge utmålats som den stora trenden inom direktmarknadsföring. Men genombrottet dröjer. "Bara för att man kan använda mobilen är det inte säkert att man bör", säger Gadds vd Stig Ludvigsen.


Bland de nominerade bidragen i årets upplaga av Guldnyckeln var det inte ett enda som använde mobilen som en del i kampanjen.

Något som beklagas av juryordföranden Johan Blomström, som hade hoppats kunna lyfta upp goda exempel på mobil direktmarknadsföring.

– Inget är mer personligt än mobiltelefonen. Om du kan komma in där är det ett fantastiskt medium för marknadsföring, säger han.

Stig Ludvigsen på Gadd är mindre förvånad.

Han har än så länge inte sett något revolutionerande exempel på mobil direktmarknadsföring i Sverige.

– Att Seven Eleven ger bort glass är gulligt och roligt för mottagaren, men jag har svårt att se att det är värt pengarna för avsändaren. Jag saknar exempel som bidrar till affären eller stärker relationen till kunderna.

I och med den snabba ökningen av antalet smartphones under det gångna året har marknaden för mobil direktmarknadsföring växt stort.

Det blir allt vanligare med mobila rabattkuponger och kundklubbar som skickar mobila erbjudanden om rabatter och specialerbjudanden.

Pressbyrån är ett företag som snabbt att anamma Facebook Places med erbjudanden till kunder som checkar in i en butik, och Bonniers mobilbolag Mobilab, samägt av TV4 och Expressen, meddelade nyligen att de skrotar all annan verksamhet för att bara ägna sig åt mobila kuponger och presentkort.

Framför allt är det möjligheten att skapa positionsbaserade tjänster och erbjudanden som lockar företagen.

Enligt Stig Ludvigsen finns det ett tryck från annonsörerna, men det är inte samma stress som när alla ville in i sociala medier.

Själv förespråkar han försiktighet. Risken är att kunderna skräms bort av för många påträngande budskap.

– Det är så lätt för kunden att tacka nej och stoppa alla erbjudanden till mobilen. Gör annonsören fel sak är risken stor att man tappar en kanal som kan vara väldigt bra att ha tillgång till. Därför är det bra att ta det lite lugnt i början och testa sig fram.

Exempel på dm i mobilen

Rabattkuponger. Rabatter och specialerbjudanden i mobilen. Meddelandet visas upp i kassan vid köpet. Används ofta av kundklubbar som skickar erbjudanden till sina medlemmar, bland annat av Åhléns.

Geopositionering. Tjänster baserade på mobilanvändarens geografiska position. Kan bland annat användas i tävlingar och till erbjudanden för dem som ”checkar in” hos en annonsör med Facebook Places eller Foursquare. Pressbyrån och H&M var tidigt ute i Sverige med att använda tjänsterna. Senare i år kommer Facebook Deals som gör det möjligt att koppla erbjudanden till Places.

Taggar. Tryckta symboler med kodade erbjudanden som fotograferas med mobiltelefonen och visas upp i kassan. Kan även leda direkt till en webbshop.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.