Få hela storyn
Starta din prenumeration
Strategi och analys
Publicerad: 16 september 2010, 07:11
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:38
Redan nu drar Gant igång reklamkampanjen som ska kommunicera vårkollektionen 2011. Bakom kampanjen står Häger Fredlund.
Gant inleddeför drygt ett år sedan ett designsamarbete med Michael Bastian. Till våren släpps den första damkollektionen. Kampanjen har temat ”Just married – Gant and Michael Bastian an ideal couple” och är inspirerad av Michael Bastians föräldrars bröllopsresa till Niagarafallen på 1950-talet.
Kampanjen omfattar bland annat en film på fyra minuter som ska visas på nätet. Premiären sker på amerikanska Style.com.
Den 15 september visas kollektionen för första gången på New York Fashion Week.
– Det är spännande att bygga upp en stor modekampanj runt storytelling och lite humor, säger Jenny Kästel Tavassoli, ad på Häger Fredlund.
För soundtracket står svenska Koop, som har lånat ut tre låtar till Gant.
Målgrupp är till en början modejournalister som får ett påkostat presskit. Kitet innehåller bland annat ett informationshäfte i form av ett filmmanus med foton från bröllopsresan, soundtracket och en dagbok.
– Modejournalister är ganska bortskämda och under Fashion Week konkurrerar man med alla stora varumärken. Då krävs det lite extra för att nå igenom, säger Johan Fredlund, cd på Häger Fredlund.
AD: Jenny Kästel Tavassoli
Copy: Lennart Häger
Produktionsledare: Jeanette Boman
Projektledare: Jakob Schenström
Kundansvarig: Pierre Kalmenstam
Fotograf: Oscar Falk
Filmproduktion: NewNew, Oscar Falk
Webbproduktion: Rebenga