Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Fyllefingret fick juryn på fall

Publicerad: 28 April 2010, 10:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

”Äntligen ett seriöst sätt att belysa något så fundamentalt som fyllemat” sade juryn om DDB:s vinnande bidrag i utomhus.


Erland Cessan, franchisetagare med åtta McDonaldsrestauranger i Stockholm, har köpt jätteskylten på Teliahuset vid Stureplan ett helt år. Det fick reklambyrån att jubla berättar han.

– Det är ett ganska annorlunda medium som jag tror mycket på. Jag ville använda ett medium som sticker ut mer jämfört med vanliga stortavlor, säger Erland Cessan.

Briefen till byrån var enkel; ”hur kan vi på bästa sätt använda oss av den digitala skylten på Stureplan för att locka fler besökare till McDonald´s Kungsgatan”.

Den guldäggsbelönade enheten tar fasta på att många som nattetid befinner sig på Stureplan är berusade. Med det klassiska fylletestet att följa ett finger med blicken ville man leda nattsuddarna raka vägen till McDonalds på Kungsgatan i närheten.

– Vi har ökat försäljningen på just den restaurangen. Skylten var charmig och på rätt plats.

Rätt plats tyckte även juryn att det var:

– Fyllefingret uppfyller mycket som en enhet ska uppfylla. Det var rätt plats, rätt tidpunkt, den var snabb och tog för sig, och dessutom använde man ny teknik. Det var många boxar som kunde tickas för i det bidraget, säger Björn Ståhl, ordförande i utomhusjuryn och till vardags cd på Ogilvy.

I ett mejl till Dagens Media skriver DDB:s ad Fredrik Simonsson och copy Magnus Jakobsson:

”Guldägget är mycket prestigefyllt och givetvis betyder varje ägg väldigt mycket för oss. Vi lägger ner hela vår själ i allt vi gör. Då är det alltid oerhört trevligt att bli uppskattad för det”.

Guldägg utomhus

Reklambyrå: DDB Stockholm med Fredrik Simonsson (ad), Magnus Jakobsson (copy), Pelle Josephson (kundansvarig), Johanna Karsten (originalare), Daniel Sundin (produktionsledare).

Uppdragsgivare: Erland Cessan (McDonalds).

Silverägg utomhus

V50 Gas Station för Volvo av Forsman & Bodenfors

Andra sidan för Willys av DDB Stockholm

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.