Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Fullträff för Nordea

Publicerad: 15 September 2010, 06:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:39

Det är ett av Idrottssveriges dyraste sponsringsavtal någonsin. Och satsningen gick hem – nya titelsponsorn Nordea ägde golftävlingen Scandinavian Masters.


Ämnen i artikeln:

SponsringNordea

Efter tävlingen i juli visste hela 96 procent av de tillfrågade att det var Nordea som var titelsponsor till Scandinavian Masters, det bästa värdet någonsin i undersökningsföretaget Rubin Research mätningar.

41 000 personer följde tävlingarna på plats och 600 000 följde finalen i SVT. Hur många som såg tävlingarna utanför Sverige har Nordea inte hunnit räkna än.

– Uppmärksamhetsvärdet var fantastiskt och jag kan inte vara annat än nöjd med mediebevakningen, både ur idrotts- och affärsperspektivet. Jag tror aldrig att jag har varit så intervjuad som under tävlingsveckan, säger Tomas Björklund, sponsringsdirektör på Nordea.

Tillsammans med eventbyrån BSP Marketing stod Nordea för vip-läktare, egna golftävlingar, föredrag och kundluncher. Bankens medarbetare nätverkade med 3 500 gäster och bankkunder från hela Norden som bjudits in för att följa tävlingarna på plats.

Golftävlingen Scandinavian Masters och tillhörande Nordea Tour är Nordeas största sponsoråtagande. Insatsen är drygt 60 miljoner kronor på tre år, det största avtalet inom svensk golf någonsin enligt Aftonbladet.

Genom att sammankopplas med Scandinavian Masters, vars ambition är att bli den näst största golftävlingen i Europa, hoppas Nordea kunna påverka bilden av banken.

– För några år sedan var Nordea väldigt kritiserad och ingen trodde att vi skulle bli så stora som vi blivit. Nu är vi en av Europas största banker och kan inte jämföra oss enbart mot den svenska marknaden, säger Tomas Björklund.

Dessutom passar tävlingsledningens ambition väl med Nordeas slogan “Gör det möjligt”, konstaterar han.

Utöver golfen samarbetar Nordea med Stockholmsoperan, Sveriges olympiska kommitté och friidrottslandslaget. Fler åtaganden än så blir det inte.

– Vi går inte in i några samarbeten där vi inte kan vara en delaktig sponsor. Nu finns det inte mer tid och resurser, så vi ligger lågt med nya projekt, säger Tomas Björklund.

Istället försöker han hitta synergier mellan de befintliga aktiviteterna. Stockholmsoperan stod för underhållningen för de inbjudna kunderna under Scandinavian Masters.

– Golfen krockade med EM, annars hade vi även haft friidrottare på plats.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SponsringNordea

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev