Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Fritidsresor går bäst hos äldre

Publicerad: 13 Februari 2013, 15:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:56

Fritidsresor är på väg att gå om Ving när det kommer till resenärernas förstahandsval. Det är framför allt de äldre som föredrar Fritidsresor.


Ämnen i artikeln:

VingLottie KnutsonFritidsresorNepa

– Vi har utvecklat vårt sortiment med en rad nya koncepthotell, säger Lottie Knutson, marknads- och kommunikationschef.

Mellan det tredje och fjärde kvartalet i år har Fritidsresors varumärkespreferens ökat med 18 procent, enligt Nepas undersökning. Det innebär att Fritidsresor knappar in på favoriten Ving. Där de tappar går Fritids­resor framåt.

Fritidsresors marknads- och kommunikationschef Lottie Knutson är glad över resultatet, men inte särskilt förvånad. I slutet av sommaren genomförde man en profilförändring med budskapet ”Tid tillsammans”.

– Vi har fokuserat på ”tillsammanskänslan”. Det är en extremt tydlig trend att man reser i större sällskap, vi har en längtan efter mer tid tillsammans. Förhoppningsvis har profilförändringen redan gett resultat.

Efter vecka 36, när den nya kampanjen lanserades, fick man stort genomslag i åldersgruppen 34–44, enligt Nepa.

En annan förklaring till ökningen är Fritidsresors ut­ökade segment av koncept­hotell, som parhotell utan barn, tror Lottie Knutson.

I slutet av året fick rese­arrangören också stort genomslag bland äldre, 55 plus, enligt undersökningen.

– Då släppte vi våra långväga resor och nyheten Jamaica. Den fick jättemycket uppskattning och de långväga resorna vet vi attraherar de resvana, som reser utan barn.

En åldersgrupp som däremot inte attraheras av varumärket Fritidsresor är de unga, under 30, enligt Nepas undersökning.

– Det är högst medvetet. Vi har inga produkter som riktar sig till riktigt unga människor, det är en väldigt prisdriven grupp, säger Lottie Knutson.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev