Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Fristående byråer växer snabbast

Publicerad: 25 Augusti 2015, 21:00
Uppdaterad: 1 Juni 2017, 08:01

De fristående mediebyråerna stod för den största försäljningsökningen under förra året. Scream, TBS, Adon och Howcom tar rejäla kliv.– Vi är inne i en positiv spiral, säger Daniel Berg, vd på Scream.


Scream är Sveriges största fristående mediebyrå. Byråns kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö omsatte tillsammans 1 142 miljoner kronor under förra året, vilket gör att byrån nu är uppe och nosar på Mediacom och Vizeum.

Hela koncernen, inklusive reklambyrån Morgenland och Scream B2B, ökade förra året omsättningen med 14 procent till 1 168 miljoner kronor. Den totala byråintäkten landade på 98 miljoner kronor.

Bäst gick det för kontoret i Göteborg, som ökade omsättningen med 61 procent och byråintäkten med 38 procent.

– Vi har haft en stark nykundsutveckling i Göteborg. Vi jobbar bland annat med e-handelsföretagen Zalando och E-darling, vilket slog igenom under förra året, säger Daniel Berg.

I Skåne hade Scream däremot inte en lika gynnsam utveckling, då byrån tappade 4,3 procent i omsättning. Trots det ökade byråintäkten med 38 procent till 11 miljoner kronor.

Nyligen vann Scream dagligvarukedjan Coop – en av Sveriges största medieköpare, som förra året investerade drygt 660 miljoner kronor brutto i medier, enligt Sifo reklammätningar.

Coop kommer att bidra till att Scream ökar minst lika mycket i år som förra året, enligt Daniel Berg.

– Vi kommer att närma oss 1,3 miljarder kronor i omsättning när året är slut.

Att vara en fristående byrå ser Daniel Berg som en fördel gent­emot nätverksbyråerna – när medielandskapet förändras så snabbt som det gör i dag är det viktigt att kunna fatta snabba beslut.

– Vi kan ta tillvara den verklighet vi ser här i Sverige och Norden. I globala sammanhang är vi en pyttemarknad som inte är prioriterad hos nätverken. De satsar istället på sina prioriterade marknader, som ofta är Nordamerika och Asien, medan vi kan ta tillvara våra kunders utmaningar direkt.

De senaste åren har hela byråbranschen genomgått en kraftig digital omvandling och därmed har det blivit allt vanligare med timbaserade avtal istället för kommissionsavtal hos mediebyråerna.

Daniel Berg uppskattar att cirka 70 procent av Screams avtal i dag är tim- eller retainerbaserade.

– Det speglar utvecklingen av branschen, som blir alltmer kunskapsintensiv. Det pressar ner medievolymen men ökar analystiden – det är en rolig utveckling.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.