Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Frida Lundh: ”Jag har nog alltid varit modig”

Publicerad: 24 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 7 Mars 2016, 11:24

Allra bäst trivs hon i skidbacken. Efter fyra år på Schibsted tar Frida Lundh över mediebyrån PHD. "Jag behöver en ny utmaning. Man kan koppla det till skidåkningen, man står där uppe på toppen och när man kommer ner är man full av adrenalin."


Modig är ett ord som PHD:s nya vd Frida Lundh använder när hon ska beskriva sig själv.

– Jag har nog alltid varit modig. Mycket kommer inifrån, men jag hade också en trygg och enkel uppväxt. Det har jag haft mycket nytta av i mitt ledarskap, jag har inte lagt så mycket energi på att oroa mig om vad andra tycker. Ibland åker man på en smäll – bokstavligt talat i skidbacken – och i livet i övrigt. Men det är det man lär sig av.

Frida Lundh växte upp på en bondgård utanför Enköping. Hennes pappas förhoppning var att hon, såsom äldst av syskonen, skulle ta över gården en dag, men Frida Lundh hade andra planer.

– Jag har alltid varit nyfiken och driven, och mina föräldrar har tålmodigt stått bakom och stöttat.

Efter att ha pluggat till personalvetare vid Uppsala universitet halkade Frida Lundh in mediebranschen av en slump. En vän tipsade henne om IDG, där hon började arbeta som säljare år 2000.

– Jag fick kombinera mina tre intressen: människor, affärer och teknik. Jag brinner verkligen för kommunikation, såväl mellan människor som i marknadsföring.

Tidigt berättade Frida Lundh för sin chef på IDG att hon ville gå mot en ledarroll.

– Jag var tydlig med det. Jag sa: ”Jag kan göra jättebra resultat som säljare, men det kommer inte att vara stimulerande.” Sen gick jag en ledarskapsutbildning på eget bevåg för att visa att jag menade allvar.

Och så blev det. Frida Lundh har alltid varit ansvarstagande, en ledartyp, anser hon själv.

– Jag är storasyster och tycker om att ta ansvar och ha inflytande, för det är så man kan göra skillnad.

Frida Lundhs bakgrund i idrottsvärlden har också påverkat, tror hon. Under uppväxten höll hon på med allt från handboll och fotboll till balett och gymnastik. Hon har också ett SM-guld i sports aerobics i bagaget.

– Inom idrotten får man lära sig att inget kommer gratis. Först tränar du, sen tävlar du.

För fyra år sedan lämnade Frida Lundh IDG för Schibsted, där hon har haft flera chefsroller inom den digitala försäljningsorganisationen. Fram tills nyligen har hon haft rollen som säljdirektör för corporate sales, med programmatic som specialområde.

– När jag kom in för fyra år sedan var det precis i sin linda. Schibsted var tidigt ute, men i branschen var det inte så många som pratade om det. Nu är programmatic det alla pratar om. Det är bra, men det är trots allt – utan att förminska det – ett sätt att köpa. Det är ingen ny produkt egentligen.

Frida Lundh är övertygad om att alla medier kommer att köpas programmatiskt om fem år.

– Det började som ett performanceverktyg, men det är ett alldeles för snävt sätt att se det på. Över tid kommer man att leverera med garanti, det har man inte gjort tidigare och det gör att du kan börja boka alla typer av digitala kampanjer på det här sättet.

Många aktörer pratar bara om klick, men programmatic är så mycket bredare än så, menar Frida Lundh. Hon tror att mediebyråerna har ett försprång gentemot programmatic-bolagen, som i allt större utsträckning vill gå direkt till kund.

– Jag tror att deras affär är för snäv. Det handlar om en helhetskommunikation. Du möter mig som konsument oavsett om det är på min mobil eller om jag läser en nyhetssajt, eller vad jag än gör. Det handlar fotfarande om kommunikation, inte att driva klick på mig som person. Den kompetensen att nå ut och nå in, det är mer än teknik.

Den insikten tar Frida Lundh med sig när hon i december går över till mediebyråsidan.

– Med hjälp av den kompetens och kunskap som finns där ska jag ta byrån in i framtiden. Det finns en jätteutmaning för alla byrådiscipliner. Vem ska ansvara för vad? Den digitala utvecklingen ställer krav på alla byråer och gör att man måste kunna hantera fler vertikaler.

Förra året ökade PHD sin byråintäkt med 15 procent, från 29,1 miljoner kronor till 33,3 miljoner 2014. Den totala omsättningen ökade med 11 procent, från 38,5 miljoner kronor till 42,9 miljoner. Rörelseresultatet däremot minskade under 2014, från 5,8 miljoner kronor till 2,2 miljoner kronor.

Frida Lundh hoppas att hon kan ta med sig lite av den säljkultur och affärsmässighet som hon menar fanns både hos IDG och Schibsted.

– I konsultbranschen är det lite fult att sälja. Men om du har en fantastisk tjänst att sälja ska du berätta om den.

Vad blir den största skillnaden?

– I en säljorganisation jobbar man mycket med införsäljning, och sedan lämnar man över affären. Det ska bli roligt att vara mycket närmare affären hela tiden, samtidigt som det så klart är utmanande.

Vad är mediebyråernas största utmaning?

– Om man sätter medier inom parentes och tar byråsidan i stort, kommer konkurrensen att vara stenhård framöver. Det är otroligt viktigt att vara på tå, se framåt, våga ställa om.

Vilken typ av byrå vill du bygga?

– Jag vill vara på ett bolag där man är modig och vågar, inte bara förhålla sig till förändringen, utan leda och driva förändring. Det har Schibsted varit otroligt duktiga på.

Hur ska du lyckas med det?

– Vi måste vara snabbfotade och flexibla. Det är en kombination av att ha örat mot marken, lyssna på vad som händer här och nu och att avsätta tid till att spana lite framåt.

Till sin hjälp har hon sitt motto – som kan tillämpas både i livet och i skidbacken.

– Det är en filosofi jag har haft med mig sedan jag var liten. Häng på dem som är lite bättre, så utvecklas du själv.

Frida Lundh

Ålder:

40

Familj:

Maken Fredrik och barnen Vendela, 5 år, samt Edward, 8 år

Bor:

Segeltorp

Tjänar:

1 551 700 kronor (2014)

Kör:

Audio A6, men framför allt Scott (cykel alltså)

Medievanor:

Mycket poddar, tv-serier, SvD och magasin

Intressen:

Skidåkning, trädgård, resa

Dold talang:

Är en jäkel på jägarställning

Svaghet:

Otålig

Blir glad av:

Humor och intelligens

Blir arg av:

Inskränkthet

Drömmer om:

I dessa tider, ett stabilare världsläge

Första jobb:

Som uppvuxen på bondgård har jag alltid hjälpt till, med allt från att plocka flyghavre till att paketera kravodlade grönsaker

Drömjobb:

Kanske något inom hälsa/vård – det sker mycket spännande digital utveckling inom det området


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.