Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Framtidens tv ser och hör dig

Publicerad: 28 januari 2013, 07:43
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:58

Framtidens tv är inte bara smart – den ser dig. Med ny teknik vill tv-tillverkarna både revolutionera tittandet – och reklamen. På mediebyråerna är man dock tveksamma till nyttan i uppfinningen.


En tv utrustad med en kamera som tittar tillbaka på dig. Det skulle kunna vara hämtat från ett kapitel ur George Orwells klassiska dystopi ”1984” – men framtidens tv är närmare än du tror.

På den årliga elektronikmässan Consumer Electronics Show i USA presenterade både Panasonic och den kinesiska tv-tillverkaren TCL nya smarta tv-modeller som kan känna igen röster och ansikten. Även Samsung har lanserat tv-apparater med inbyggt operativsystem, kamera och mikrofon, vilket gör det möjligt att samla in detaljerad information om tittaren.

Förhoppningen är inte bara att tv-tittandet ska bli smartare utan att annonsörer också ska kunna skräddarsy sin reklam för tittaren.

Men på de svenska mediebyråerna är man skeptiska till nyttan i tv:n som tittar på tittaren.

– De har kommit på en fiffig teknisk lösning, men det känns lite som att de har glömt bort konsumenten. Den personliga integriteten är en extremt viktig parameter och jag vet inte själv om jag skulle tycka att det var så kul att tv:n tittade på mig, säger Patrick Wallin, tv-chef på Mediacom.

Lösningen blir ett system där konsumenten kan ”logga ut” från kameran.

– Det måste finnas någon form av incitament för att folk ska släpa in en manick som håller koll på vad de gör.

Patrik Gullmander, tv-chef på Maxus, är mer positiv.

– Det är klart att det är jäkligt intressant. Det är en våt dröm att veta exakt vem som tittar på tv:n för att kunna anpassa reklamen. Kan man målgruppsanpassa blir reklamen mycket mer relevant.

Men även Patrik Gullmander är tveksam till en kamera som hela tiden ser tittaren.

– Jag tror inte att det blir en regelrätt kamera som ser om du sitter naken i soffan. Det kommer kräva något av tittaren.

Dessutom finns redan tekniska lösningar för att få bättre information om vem som tittar på tv:n.

– Alla on-demand och play-tjänster kräver inloggning, så visst kan man få ut ganska mycket information även utan kamera.

Patrick Wallin lyfter dessutom ett annat problem:

– Man ska komma ihåg att tv-reklam i nio av tio fall används för massmarknadsföring där man behöver nå många olika sorters konsumenter. Man får inte glömma vilket medieslag som är bra på vad.

– Dessutom riskerar riktad reklamfilm att bli väldigt dyrt. Risken finns att det kostar mer än det smakar.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.