Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Framtiden är oviss för de utländska spelmiljarderna

Publicerad: 12 Maj 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:01

Regeringens utredare vill täppa till kryphålen – och stoppa reklamen för utländska spelbolag.Samtidigt vill civilministern införa ett licenssystem för att släppa in de utländska aktörerna.– Den svenska spelmarknaden befinner sig i limbo, säger Håkan Rossberg på TV4.


Lotteriinspektionen förlorade slaget om de utländska spel­annonserna i svenska tidningar när de forna chefredaktörerna Anders Gerdin och Otto Sjöberg friades av Högsta domstolen 2012. Delar av främjandeförbudets utformning stred mot EU-rätten.

”Detta har lett till att det förekommer omfattande marknadsföring för de oreglerade aktörerna i Sverige”, konstaterade den så kallade främjandeförbudsutredningen nyligen.

Utredningen föreslår nu att hålen i lagen täpps till. Förslaget är att främjandeförbudet ska omfatta allt främjande av deltagande i lotterier som inte har stöd av lotterilagen, samt att Lotteriinspektionen ska få möjlighet att omedelbart utdöma viten för överträdelser.

– Det blir i princip ett totalförbud för annonsering i svenska medier från utländska spelbolag, säger Per Hultengård, vd och chefsjurist på Tidningsutgivarna, som är mycket kritisk.

Men frågan fick en ny vändning i slutet av april, då civilminister Ardalan Shekarabi bjöd in samtliga riksdagspartier utom SD för att ta fram ett licenssystem för utländska spelbolag. Målet: att få bort dagens situation med en reglerad och en oreglerad marknad.

Reklamens roll kan bli central.

– En av de viktiga utgångspunkterna som vi ska ha med oss i det fortsatta reformarbetet är att se till att vi har regelverk också på marknadsföringsområdet som skyddar konsumenterna, sade Ardalan Shekarabi, som menar att spelbolagens marknadsföring är aggressiv och ibland går över gränsen.

Nu jobbar finansdepartementet med direktiven till utredningen. Mediebranschen får vänta på besked om hur miljardkakan kommer att påverkas.

Enligt Peter Skeppström, pressekreterare hos Ardalan Shekarab­i, är det för tidigt att säga hur utländska spelbolag inom ett licenssystem ska tillåtas göra reklam.

– Vi kan inte uttala oss innan utredningsdirektiven är presenterade, förutom att civilministern är kritisk till hur det ser ut nu.

Tidningsutgivarna hoppas att politikerna tar ett helhetsgrepp.

– Det handlar både om den kommersiella yttrandefriheten och stora annonspengar, säger Per Hultengård.

Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson tror att det blir svårt att stoppa reklamen från de utländska spelbolagen.

– Dessa aktörer kommer nog att vara verksamma oavsett vad lagstiftaren säger.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.