Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Fortsatt turbulens på byråmarknaden

Publicerad: 18 Maj 2010, 11:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Hälften av annonsörerna ser över sina byråsamarbeten i år, en fjärdedel av dem gör det med ambitionen att byta ut den befintliga byrån.


Det är Sveriges Annonsörer som i sin undersökning, Annonsörpanelen, visar på att kundrörelserna hos byråerna blir fortsatt hög under 2010. Av annonsörerna i undersökningen ska 48 procent se över sina byråsamarbeten i år, mot bara 34 procent året innan.

– Det är konjunkturvändningen som ligger bakom. Man ser över sina alternativ för att vara beredd när man investerar, säger Mikael Stenberg, tillförordnad vd på reklambyrån Jerlov.

Nordea är ett av företagen som pitchar. Företagets marknadsdirektör, Claes Tell säger:

– Att vi är ute i en pitch just nu beror på att vi avslutar ett tidigare samarbete, men rent generellt, det är mer aktivitet på marknaden, det investeras mer och därför vill företagen se över byråerna. 

Max Apéria, byråvalskonsult på Sveriges Annonsörer anser att det är bra att översynen ökar:

– Lågkonjunkturen lärde annonsörerna vikten av samarbete. Allt rullar inte på av sig självt. Den insikten tar de med sig också in i konjunkturvändningen.

Hela 68 procent av annonsörerna som ser över sina byråer svarar att det är reklambyrån som ska ses över, vilket dock är en minskning från föregående års 82 procent. Radiotjänst är för tillfället uppe i en reklambyråpitch och statliga kollegan Försvarsmakten har nyligen genomfört en. Försvarsmaktens marknadschef, Fredrik Svahn:

 – Annonsörerna vill rusta sig för bättre tider och större mediebudgetar. Ser man sin reklambyrå som en strategisk partner så är det naturligt att se över det samarbetet.

Radiotjänsts kommunikationschef, Per Leander:

– Det finns två trender. En del ser sig om efter andra byråer för att få ett så bra samarbete som möjligt, medan andra ser vikten av långa relationer och kräver mer av sin befintliga byrå.

Max Apéria är inte förvånad över att det är just reklambyrån som synas mest. Alla annonsörer jobbar inte med hela floran av byrådiscipliner men de flesta har en reklambyrå, vilket ger utslag i undersökningen.

– Att översynen av reklambyrån ändå minskar kan bero på att många annonsörer bytte redan när konjunkturen föll. En byrå tappar energi när budgeten halveras, men tar man den halva budgeten till en ny byrå får man energin tillbaka.

Annonsörpanelen

              Kommer ni under det kommande året se över byråsamarbetena?   Ja Nej                   2009 34 procent 51 procent       2010 48 procent 36 procent                     Vilken byrå ska ni se över samarbetet med?                 Reklambyrå Pr-byrå Mediebyrå webbyrå Annan byrå 2009 82 procent 45 procent 42 procent 39 procent 18 procent 2010 68 procent 41 procent 31 procent 31 procent 16 procent               När ni ser över samarbetet kommer ni då att byta konsultbyrå?               Ja Nej Vet inte     2009 26 procent 20 procent 54 procent     2010 23 procent 3 procent 75 procent                

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.