Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Försvaret provocerar

Publicerad: 26 Maj 2010, 06:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Nästa vecka drar Försvarsmakten igång en reklamkampanj som DDB Stockholms projektledare Thomas Brenemark beskriver som ”väldigt provocerande”.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmFörsvarsmakten

Den 1 juli försvinner värnplikten och Försvarsmakten måste därmed rekrytera soldater och annan personal precis som vilken arbetsgivare som helst. Därför startas nu en kampanj vars syfte är att skapa kunskap om Försvarsmaktens uppgifter i Sverige och i världen.

Temat för den nya kampanjen är ”Har du vad som krävs för att ha en åsikt?”.

– Vi bjuder in till att tycka om Försvarsmakten, säger Thomas Brenemark.

Tre reklamfilmer har spelats in i Kapstaden i Sydafrika. Filmerna handlar om internationella insatser, om att säkra Sveriges gränser och om att stödja vid större nationella katastrofer. Bland annat får tittarna se svenska soldater jaga pirater.

Thomas Brenemark beskriver filmerna som en trilogi.

– Det blir med all säkerhet en kampanj som kommer pocka på uppmärksamhet.Men ska man göra Försvarsmakten till ett både valbart och försvarbart alternativ så krävs att man sticker ut.

Målet är att skapa en diskussion om Försvarsmakten och om vad man egentligen gör och varför.

– Vi i Sverige kan ta mänskliga rättigheter för givet och vi tar till exempel för givet att inte tunnelbanan sprängs i bitar.

Förutom tv och webb blir det även print, utomhus och radio.

– Genom alla år har vi haft en hög grad av interaktivitet, och så även den här gången. Det blir inte tester på det sätt vi har blivit vana vid, utan det blir något där man kan prova på vad man egentligen tycker.

Produktionsbolag är Camp David, för webbproduktionen står From Stockholm with Love. Carat är mediebyrå.

Arbetsgrupp DDB Stockholm

Thomas Brenemark, projektledare; Tina Munck, produktionsledare; David Sandström, planner; Andreas Dahlqvist, cd; Magnus Jakobsson och Linus Östholm, copy; Fredrik Simonsson och Fredrik Lund, ad; Simon Mogren och Patrick Dry, web director; Sandra Bergman, web producer; Pärmartin Jonsson, original.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.