Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Försvaret är under attack

Publicerad: 17 Augusti 2011, 08:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:02

Försvaret anklagas både för att ha riggat pitcher och genomfört otillåtna direktupphandlingar. Marknadschefen Fredrik Svahn, som skrivit pitchunderlaget, pekas ut som en av de ansvariga.


I juli kunde Dagensmedia.se avslöja att hyllade storannonsören Försvarsmakten misstänktes för att ha riggat sin mediebyråupphandling.

När nyheten om den misstänkta upphandlingsskandalen  briserade inledde riksåklagare Alf Johansson en utredning om mutbrott och bestickning.

I den ingår enligt vad Dagens Media erfar marknadschefen Fredrik Svahn, som var en av två som skrev upphandlingsunderlaget.

– Jag tänker inte kommentera detta förrän utredningen är klar, säger Fredrik Svahn.

Trots den pågående polisutredningen har Fredriks Svahn inte stängts av från sitt arbete.

Försvarsmakten kommer inte heller att vidta några åtgärder förrän utredningen är färdig.

– Nej, vi avvaktar åklagarens utredning, säger Philip Simon, pressekreterare på Försvarsmakten.

Det var i våras som Försvaret plötsligt bestämde sig för att göra en egen upphandling av strategiska mediebyråtjänster, utanför det statliga avtalet.

Men trots att myndigheten planerar att spendera 150 miljoner kronor på marknadsföring nästa år valde endast fem mediebyråer att lämna anbud.

– Givet uppdragets omfattning var det konstigt att så få ville vara med, säger en medie-byrå-chef.

Anledningen till det bristande intresset var de mycket specifika kraven för att få delta. Faktum är att endast två byråer – Carat och Omnicom – uppfyllde kraven.

Enligt uppgift till Dagens Media ska Försvarsmakten ha konsulterat Carat när man gjorde en mall för hur kraven för att delta i upphandlingen skulle se ut.

Resultatet blev krav på en stor mängd nischade specialistfunktioner, som – bevisligen – mycket få mediebyråer kunde uppfylla.

– Jag antar att man gillade den byrå man jobbade med tidigare. Mallen anpassades efter hur Aegis är uppbyggt, man ställde upp de nischkompetenser som Aegis har och gjorde dem till krav, säger en uppgiftslämnare till Dagens Media.

En annan uppgiftslämnare:

– Jag har hört ordet ”riggad” cirkulera. Man har ju sett liknande formuleringar vid reklambyråupphandlingar och det slutar alltid med att nuvarande partner får nytt förtroende.

Så även denna gång, då Carat tog hem segern. En internrevision styrker uppgifterna. En av tre personer som deltagit i upphandlingen från Försvarsmaktens sida hade haft nära kontakt med Carat under upphandlingstiden. Situationen hade, enligt en internrevision, ”varit sådan att det har varit svårt att undvika jäv”.

I somras blev det också känt att Försvarsmakten mellan 2007 och 2010 har gett uppdrag till Carat för 119 miljoner kronor, trots att lagen kräver att man gör en ny konkurrensutsättning mellan alla byråer som har ramavtal. Förutom Carat hade Promedia och Nowa ramavtal.

Dokument som Dagens Media tagit del av visar att försvarets upphandlingsenhet bett försvarsenheten att inför stora kampanjer göra ny konkurrensutsättning – men uppmaningen ignorerades. Istället har Carat fått uppdraget direkt.

 “Det torde således röra sig om ett omfattande antal otillåtna direktupphandlingar”, står det i en internrevision som Dagens Media tagit del av.

Staffan Slörner, marknadschef under den aktuella perioden, vill  inte ta ansvar för de olagliga upphandlingarna:

– Det är möjligt att vi gjort fel, men, vi följde upphandlingsenhetens instruktioner, säger han.

Amanda Koutra, vd på Carat, säger som enda kommentar:

– Det finns fler som har motsvarande kompetens. De byråer som har ifrågasatt borde rimligen ha överklagat. Vi är otroligt stolta över att vi vann upphandlingen.

Men Martin Hugosson, vd på OMD, såg ingen anledning till att överpröva:

– Det är en lång process och när den är klar är det väl nästan dags att upphandla igen.

Även Försvarets stora reklambyråpitch har fått svidande kritik, efter att dåvarande partnern DDB fick förnyat förtroende. 203 byråer hade hämtat ut brief-en – endast 5 lämnade anbud.

– Det var krav som bara DDB kunde uppfylla, säger en reklambyrå-vd.

Philip Simon på Försvarsmakten känner inte till den kritiken.

– Det har jag inte hört någonting om.

Har ni haft anledning att se över andra upphandlingar?

– Nej, jag har inte hört att det skulle ha varit något galet med någon annan upphandling.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.