Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

”Första gången i mitt liv jag inte har en plan”

Publicerad: 22 januari 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:58

Han var med och räddade Svenska Dagbladet från nedläggning och styrde över Aftonbladet när det avgörande beslutet att satsa på webben togs. Nu går Schibstedtoppen Gunnar Strömblad i pension.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

– Ingen ska säga åt mig att sluta.

Som ung drömde Gunnar Strömblad om att bli journalist. Hans första praktik var på tidningen Dagen, där han som 15-åring fick skriva rubriker till notiser. Nu, 46 år senare, är han koncerndirektör på mediejätten Schibsted. Krishantering har blivit Gunnar Strömblads specialitet genom åren.

– Jag har ofta jobbat på företag i kris. Jag har någon sorts talang för det.

Förmågan att fokusera på det som är viktigt, att våga vara obekväm – och en god natts sömn – är del av framgången, tror han själv.

– Jag har aldrig trott på det här att jobba dygnet runt och på helger. Jag har varit bra på att skilja på arbete och privatliv och inte legat vaken om nätterna. Jag ältar inte mina misstag och misslyckanden.

Kanske är det därför han har svårt att minnas motgångarna i karriäre­n. Gunnar Strömblad pratar hellre om när Aftonbladet gick om Expressen under 1990-talet eller om när han var med och tog Svenska Dagbladet från ruinens brant.

– Vi gick från att ha varit millimeter från nedläggning till att gå väldigt bra.

Uppstartandet av aftonbladet.se är också en milstolpe i karriären.

– Vi såg något kul och bra när andra såg nätet som ett hot och något otäckt. Man måste bejaka de förändringar som sker. Det finns en stor nostalgi i vår bransch, men jag tycker att nya saker är kul.

Gunnar Strömblad ser den strukturella omvandlingen som mediebranschens största utmaning i framtiden.

– Den accelererar, och det tror jag inte att alla har förstått. Framför allt är det ökningen av smartphones och tablets som gör att den strukturella omvandlingen går fortare och blir mer dramatisk. Vi måste ändra oss snabbare än förut. Alla kommer inte att kunna göra det.

Gunnar Strömblad började på Aftonbladet i slutet av 1980-talet och mycket har förändrats i branschen sedan dess. Det mesta till det bättre, tycker han.

– Det är så oerhört mycket mer professionellt nu. När jag började var det fortfarande en alkoholkultur, en dålig kultur. Många ser tillbaka på den här tiden med en romantisk syn, men det gör inte jag, säger Gunnar Strömblad, och fortsätter:

– Vi gjorde inga bra tidningar, man hade för låga ambitioner. Man såg det som en konstnärlig verksamhet och glömde bort att det är läsarna vi gör tidningar för.

Den 31 mars i år går Gunnar Strömblad i pension, efter 25 år på Schibsted. Han hade sedan länge bestämt sig för att sluta självmant när det kändes rätt. Ingen ska be honom att sluta. Nu ska Gunnar Strömblad ägna tid åt sina sju, snart åtta barnbarn. Kanske tar han upp ett gammalt fritidsintresse: ridning. I övrigt är almanackan tom.

– För första gången i mitt liv har jag inga särskilda planer och det känns jätteskönt.

Men han erkänner att det också är lite vemodigt.

– Jag har haft mitt liv här. Att vara i händelsernas centrum i Mediesverige kommer jag nog att ha lite abstinens efter.

Gunnar Strömblad

Ålder: 61 år.

Familj: Sambon Ethel, två egna barn och en styvdotter. Sju barnbarn och det åttonde på väg. Två hundar.

Bor: Tyresö.

Intressen: Båtar och skärgård.

Medievanor: Storkonsument. Läser de flesta tidningar på morgonen, följer med på webben och ser ofta Rapport. Ser gärna dokumentärer och gillar tv-serien Bron. Har svårare för program som Idol.

Karriär: Civilekonomutbildning från Handelshögskolan i Stockholm. Ekonomichef på Aftonbladet 1987-1990, vd Aftonbladet 1990-1999, vd Svenska Dagbladet 1999-2006, koncern­direktör Schibsted Sverige 2006-2013.

Aktuellt: Går i pension den 31 mars. Sitter kvar i Tillväxtmediers styrelse.

Okänd talang: Gillar att baka bröd.

Dålig vana: Slutade röka för 20 år sedan, men äter fortfarande nikotintabletter.

Gunnar Strömblads bästa karriärtips: Gör ett bra jobb där du är och tala om det.

News Pilot

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.