Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Först med app om resor

Publicerad: 25 Maj 2011, 06:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Ett halvår efter lanseringen är Ving fortfarande den enda researrangören i Sverige med egen Ipad-app. "Det är självklart för oss att finnas i Ipad", säger projektledaren Lisa Rönnberg.


Ämnen i artikeln:

VingTidningskompanietIpad

Det var en undersökning från Daytona som fick Ving att starta Ipad-appen ”Vings värld” trots att användningen av Ipad fortfarande är låg i Sverige.

– Många har med sig sin Ipad på resan, det är det tredje vanligaste användningsområdet. Självklart måste vi vara med där, säger Lisa Rönnberg.

Genom att vara tidiga i Ipad fick Ving gott om medieuppmärksamhet när appen ”Vings värld” släpptes i början av året.

12 000 personer har laddat ner appen, vilket gör ”Vings värld” till den fjärde mest populära reseappen i Sverige.

– 170 000 personer har köpt en Ipad och 300 000 planerar att köpa, det är en viktig marknad, säger Lisa Rönnberg.

Vings app har tagits fram i samarbete med Tidningskompaniet och bygger på magasinet ”Vings värld”, som ersatt Vings traditionella katalog.

Dessutom finns bonusmaterial i form av bland annat filmer, bildspel, reseguider och en värmeguide som läsarna kan använda för att hitta var värmen finns. Användarna kan även boka sin resa direkt i appen.

– Det främsta syftet med appen är att vara inspirerande, säger Lisa Rönnberg.

Appen är byggd på Adobes plattform. Snart kommer Adobe att börja ta betalt för användningen vilket innebär att Ving tvingas betala ett par kronor för varje app som laddas ner.

Trots det är det självklart för Lisa Rönnberg att ”Vings värld” ska fortsätta att vara gratis för användarna.

– Vi vill att den ska få så stor spridning som möjligt. Appen är en investering i vår marknadskommunikation.

Vad betyder Ipad-appen för affären?

– Den har stärkt vårt varumärke. Eftersom vi var tidiga fick vi mycket media i samband med lanseringen. Vi upplevs som marknadsledande i det digitala vilket har stor betydelse eftersom andelen som bokar sin resa online ökar hela tiden, säger Lisa Rönnberg.

Detta är ”Vings värld”

• Ipad-versionen av Vings pappersmagasin med samma namn.

• Bonusmaterial i form av bland annat reseguide, film- och ljudklipp, interaktiva spel och Värmeguiden.

• Produceras av Tidningskompaniet.

• Kommer två gånger om året, nästa nummer kommer efter sommaren.

• Har laddats ner 12 000 gånger i app store.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

VingTidningskompanietIpad

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.