Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

"Försöker vara så öppna som möjligt"

Publicerad: 8 September 2016, 08:59
Uppdaterad: 8 September 2016, 09:00

Ica kände till giftet i polska äpplena – därför informerades inte kunderna.


Ämnen i artikeln:

ICA

Det är inte första gången som Ica skapar rubriker i medierna efter att deras matvaror på ett eller annat sätt upprört kunder.

2007 avslöjade SVT:s Uppdrag Granskning att flera Ica-butiker sålt gammal köttfärs till kunder.

Nyheten väckte stor kritik och upprörda kunder hotade att bojkotta Ica.

Matjätten rasade i anseende i Nordic Brand Academys mätning men återhämtningen för Ica gick snabbt. Två år senare, 2009, toppade Ica listan över bolag som förbättrat sitt anseende mest.

Igår rapporterade SVT om att Ica stoppar försäljningen av ett parti med äpplen sedan det visat sig att de innehåller för höga halter av bekämpningsmedel.

Gifthalten är åtta gånger högre än tillåtet och kan påverka centrala nervsystemet hos människor.

Den 1 augusti i år ändrades EU-reglerna för hur höga halterna av bekämpningsmedlet får vara.

Upptäckten av de alltför höga halterna gjordes i en stickprovskontroll av Livsmedelsverket som därefter kontaktades Ica den 31 augusti som gjorde en återkallelse.

Varför har ni inte upplyst era kunder om detta?

– Vi har tydliga arbetssätt när det gäller återkallelser. När det finns fara för hälsa gör vi alltid en publik återkallelse. I det här fallet har vi i samråd med Livsmedelsverket gjort bedömningen att det inte finns den typen av risk. Vi gjorde alltså i samråd med Livsmedelsverket direkt en återkallelse och produkten stoppas för försäljning. EU har nyligen sänkt den tillåtna halten av chlorpyrifos till 0,01 milligram per kilo från tidigare 0,5 i det aktuella partiet äpplen var värdet 0,08, alltså under det tidigare gränsvärdet, säger Anna Hedenström, pressansvarig på Ica Gruppen till Dagens Media.

Hur ska ni hantera nyheten om de återkallade äpplena?

– Vi försöker vara så öppna som möjligt med vad som inträffat och hur våra rutiner fungerar. Det är viktigt för oss att på ett trovärdigt sätt följa våra rutiner och inte skapa oro i onödan.

Hur ser er strategi ut för att inte tappa förtroende hos allmänheten?– I det här fallet har alla rutiner fungerat som de ska. Vi har haft en dialog med Livsmedelsverket, vi har gjort en återkallelse den sista augusti och äpplena finns inte i butik. Vi har även kontaktat leverantören och stoppat ytterligare leveranser. Vi säkerställer nu att alla leverantörer är medvetna om de nya gränsvärdena.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

ICA

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev