Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Forsman & Bodenfors relanserar Preem

Publicerad: 12 Maj 2010, 07:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Preem gör comeback i tv med ny kommunikation. Forsman & Bodenfors står bakom konceptet och reklamen, som ska ta varumärket till nya höjder.


– Vi har en stark position på företagssidan, men på konsumentsidan har vi varit alldeles för lågmälda och tillbakadragna. Nu vill vi öka vår synlighet och tydlighet och berätta Preems historia på det sätt som den förtjänar att berättas, säger Marie Bark, chef för marknadskommunikation på Preem.

Samarbetet med Lundbergs & Co avslutades vid årsskiftet då Forsman & Bodenfors tog över som huvudbyrå. Nästa vecka är det premiär för första kampanjen baserad på nya konceptet med den gamla payoffen ”Preem tänker lite längre” som en röd tråd. Reklamen ska fylla budskapen med substans.

– Vi utgår från vår vision att leda utvecklingen mot ett hållbart samhälle. Det är grunden i vårt varumärke och när vi utvecklar drivmedel, säger Marie Bark.

Preems kärnprodukt är diesel och den försäljningen växer rejält, men den första kampanjen lyfter istället fram satsningen på färsk mat på stationerna.

– Vi berättar med glimten i ögat vad som händer om man äter vår fräscha mat. Filmerna visar olika karaktärer som åker på våra vägar, från en budbilstjej till en bärgningskille. De har alla en sak gemensamt – lite för stora byxor, säger Marie Bark.

Den första kampanjomgången går två veckor i tv med Hank Williams som soundtrack. Det blir även reklam i butiker och kvällspress under maj och juni. Preem ser samtidigt över sajten och lanserar en mobilapplikation, som hjälper kunder på vägarna att hitta närmaste macken.

Preem passar även på att förändra mediemixen. Fjolårets huvudmedier kvällspress och radio skruvas ned något till förmån för en comeback i tv efter sju års uppehåll. Ifjol landade Preems medieköp på 36 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar, vilket var en minskning med 10 procent. Årets mediebudget står kvar på samma nivå, men en samordning av konsument- och företagskommunikation har gett skapat större kampanjbudgetar än tidigare.

Kampanjfakta

Arbetsgrupp på Forsman & Bodenfors: Filip Nilsson (copy), Andreas Malm (ad), Staffan Håkansson (formgivare), Greger Andersson och Anders Bothén (projektledare), Marie Sandberg (produktionsledare), Tobias Nordström (planner), Åsa Jansson (byråproducent), Malin Careborg (webbproducent).

Mediebyrå: Bizkit.

Produktionsbolag: Atmosfär med Jörgen Lööf (regissör), Pelle Ohrgren (producent), Stefan Ström (klippare), Steven Keith Roach (fotograf) Hank Williams ”Hey good lookin”

Postproduktion och ljud: Stopp.

Printproduktion: Tomas Yeh (fotograf), Katja Palmdahl (matstylist).

Repro/Original: F&B Factory.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.