Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

"Försäljningen går enligt plan"

Publicerad: 25 Maj 2011, 06:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Massiv kritik, minskad försäljning och personalflykt. Bonniers digitala sälj- och utvecklingsbolag Bink har angripits hårt från start. För Dagens Media beskriver vd Martin Ahrend Bink som ett nödvändigt stålbad.


Ämnen i artikeln:

Martin AhrendBonnierBink

– Om vi inte samarbetar på webben är slaget förlorat, det är min fulla övertygelse, säger Martin Ahrend, vd för Bink. Bink startades för ett och ett halvt år sedan för att hantera försäljningen på Bonniers sajter. Ambitionerna var, och är, höga.

Med hjälp av Bink är tanken att Bonnier inte bara ska slippa förlusten på webben – utan på sikt också tjäna rejält med pengar.

– Att döma av annonsörernas totala investeringar är det uppenbart att det finns en marknad, men de etablerade medierna får bara en mindre del av den, säger Martin Ahrend.

Det är dock en lång resa för att ens nå breakeven. Siffrorna offentliggörs inte – men klart är att några av sajterna, bland annat Dn.se, har tappat intäkter efter sammanslagningen med Bink.

– Några av sajterna har levererat sämre än vi hoppades under förflyttningsåret, men sammantaget går försäljningen enligt plan, säger Martin Ahrend.

Merparten av Bonniers digitala säljavdelningar har flyttat till Binks lokaler på Regeringsgatan i Stockholm. Övergången har inte varit smärtfri. Tvärtom har skepsisen varit stor, både externt och internt, och många medarbetare har hoppat av, inom både sälj och utveckling. Enligt Martin Ahrend har omkring 20 procent valt att sluta efter flytten till Bink.

– Det är alltid obekvämt med förändring. Att flytta hit är som att börja på ett nytt jobb, det är naturligt att alla inte nöjda, säger han om avhoppen.

Expressens vd Bengt Ottosson är en av dem som har uttryckt kritik, och ifrågasatt fördelarna med en gemensam digital säljorganisation i en tid då de flesta medier istället specialanpassar sina erbjudanden.

– En ökande del av vår affär sker genom samarbeten mellan oss och andra aktörer, och den typen av sälj är svårt att göra i ett gemensamt säljbolag, sade Bengt Ottosson innan Expressen.se flyttade till Bink.

Martin Ahrend hävdar att oron är överdriven, att säljarna säljer samma produkter som tidigare. Men, att de blir mer specialiserade eftersom de kan lägga allt fokus på digitalt. – Vi tar över generalister som får vara med och formas till specialister, vilket jag tror att framtidens annonsörer kommer att kräva, säger Martin Ahrend.

Idén med ett gemensamt säljbolag kom direkt från Bonniers vd Jonas Bonnier, som en lösning på flera år av förluster på webben. Istället för att som Schibsted satsa på att öka trafiken genom förvärv, och därmed intäkterna, väljer Bonnier kostnadsbesparingar och gemensamma investeringar.

– Var för sig är våra sajter för små för att konkurrera med digitala jättar som Google och MSN och Tradedoubler. Tillsammans kan vi genomföra de besparingar och investeringar som krävs för att vi ska få en någorlunda jämn match, säger Martin Ahrend.  

Detta är Bink

Bink är Bonniers gemensamma sälj- och teknikbolag för webben.

De olika säljavdelningarna sitter tillsammans men är fortfarande uppdelade på de olika titlarna.

Sammanlagt har sajterna 6-7 miljoner unika besökare i veckan.

Sedan starten i början av 2010 har omkring 80 procent Bonnier knappt 50 sajter flyttats över till Bink, därbland Dn.se, Di.se, Expressen.se och Bonnier Tidskrifters sajter.

TV4.se och Sydsvenskan.se är kvar.

Bink leds av vd:n Martin Ahrend och teknikchefen Mats Götlin.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Martin AhrendBonnierBink

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.