Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Formdetaljerna som ger rätta känslan

Publicerad: 12 september 2012, 10:47
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:11

Bild, färg, typsnitt, papper och text. Med små förändringar kan du skicka helt olika signaler. "Det är vår uppgift att våga testa", säger Cap & Designs ad Johan Blomgren.


MN

Madeleine Nilsson

madeleine@dagensmedia.se


I dag är det nog ingen tidskrift som inte sliter lite extra med formen. Men det fanns en tid när redaktörer ansåg att en bra text säljer sig själv, berättar frilansande designstrategen Morten Postrup.

– Redaktörer har insett vilken kraft det finns i att lätt kunna ta till sig en text visuellt. I dag är formen ett sätt att sälja in innehållet och visa vad man vill säga, säger han.

En tidning som ofta testar gränserna när det gäller formen är IDG-titeln Cap & Design – ett magasin för just formgivare.

I den senaste utgåvan har exempelvis två artiklar om SAS respektive SJ:s designprocesser fått löpa parallellt över den övre och undre halvan av tidningssidorna, med rubrikerna ”Luft” och ”Jord”.

– Det är roligt att testa lite nya grepp. Jag tycker också att vårt uppdrag är att våga testa nya saker och visa hur man kan göra, säger Cap & Designs avgående ad Johan Blomgren, som just nu formger sin sista utgåva för tidningen.

För en bildbaserad tidskrift som Drömhem & Trädgård är färgerna viktiga och tidningen ska signalera glädje och värme.

– Vi är ute efter det personliga och det behöver inte vara perfekt. Det är inte alltid vi tar bort sladdar ur bilderna till exempel, utan vi vill att det ska synas att det är ett riktigt hem, säger Helena Nilsson, ad på tidningen.

Sweden Rock Magazine har däremot valt att gå åt helt motsatt håll och håller ner på antalet färger i designelementen med en stilren form.

– Det ger större och starkare effekt åt spektakulära bilder samt möjligheten att få vissa artiklar att sticka ut. Det gör att vi jämfört med många andra tidningar inom samma genre står ut i tidningshyllorna, säger magasinets ad Emil Magnusson.

BILD

För en inredningstidning som LRF Medias Drömhem & Trädgård är bilderna navet i varje utgåva.

– När vi köper in jobben är bilderna alltid det viktigaste, det ska trevligt, snyggt och ombonat ut, säger Helena Nilsson, ad på Drömhem & Trädgård.

Hur bilder används beror så klart också mycket på vilket segment som tidningen återfinns i. I en tidning som Veckans Nu ligger bilderna till synes lite hipp som happ över uppslagen.

– I en tidning som Okej var det exempelvis lite skräpigt med mycket färg och en massa bilder. De greppen är fortfarande giltiga i den genren och samtidigt handlar det ju om att skapa en identitet så att konsumenterna vet vilken typ av innehåll det är i en sådan tidning, säger Morten Postrup, frilansande designstrateg.

En tidning som Cap & Design jobbar dessutom mycket med luft.

– När man som vi ska lyfta fram andras form kan det krävas ganska mycket stödvitt ibland, men det får inte bli omotiverat mycket, säger tidningens ad Johan Blomgren.

FÄRG

Sweden Rock Magazine har valt att gå ifrån den stereotypa rocktidningsformen med exempelvis tunga texturer och blod, berättar tidningens ad Emil Blomgren.

– Vi har inspirerats av brittiska tidningar och deras frekvent användande av rött, men förutom det låter vi bilderna stå för färgerna. Skulle vi ha fler färger så skulle effekten av bilderna minska och det skulle finnas en risk för att vi såg ut som någon jävla poptidning.

Cap & Design har å sin sida hämtat färginspirationen från husen längs med stränderna i Miami.

– Tidningen innehåller mycket pasteller. Eftersom vi visar upp mycket av andras form blir det lätt stökigt, då vill vi ha en färgskala med ganska nedtonade färger, säger Johan Blomgren, ad på Cap & Design.

Drömhem & Trädgård låter efter en redesign i våras några få färger löpa igenom hela tidningen. I den senaste utgåvan är färgen orange återkommande.

– Vi försöker hålla ihop tidningen mer än tidigare, och man ska verkligen känna och se att det är ett nytt nummer ute, säger tidningens ad Helena Nilsson.

TYPOGRAFI

Typsnitt är det designelement som det tydligast går trender i. För några år sedan var typsnittet Gotham väldigt vanligt, berättar designstrategen Morten Postrup.

Nu är det vanligt med feta kursiva typsnitt, enligt Drömhem & Trädgårds ad Helena Nilsson.

– För några år sedan såg vi inga feta kursiver – nu är de överallt, säger hon.

Förutom att typsnittet så klart bör vara lättläst går det också att skapa olika känslor med valet av typsnitt.

– En del artiklar skapar möjligheter till mer lekfulla typsnitt medan andra kräver lugna eller aggressiva, säger Emil Magnusson, ad på Sweden Rock Magazine.

PAPPER

Med papperskvaliteten kan ett magasin verkligen signalera sin status. Ett tunt och sladdrigt papper används ofta av kändis- och veckotidningarna, vilket kan ge en signal av folklighet. Ett glossigt, lite tjockare papper kan istället signalera exklusivitet, enligt designstrategen Morten Postrup.

Emil Magnusson, ad på Sweden Rock Magazine, förklarar deras val av papper:

– Förutom de tråkiga och tekniska aspekterna i form av genomlysning, svärta och liknande så är det viktigt att pappret förmedlar rätt känsla. Som Nordens största hårdrockstidning vill vi ju inte känna att läsarna får något som känns tryckt på dasspapper. En lagom glansighet förmedlar i vårt fall en känsla av lyx och utvaldhet. Det passar också till vår stilrena form.

LÅNGA TEXTER

De senaste åren har flera tidskrifter dykt upp som bland annat karaktäriseras av de långa texterna, exempelvis Filter och Icon. Samtidigt har tidningarna en stilren form.

– Man vågar allt mer stå för sina texter och kan ha hela sidor fulla med brödtext. Bildspråket känns också mer enkelt. Balansen av det här är nödvändigtvis inget som gör att det blir lätt att tillverka och enkelt att få det att se intressant ut, tvärtom faktiskt, säger Emil Magnusson, ad på Sweden Rock Magazine.

Morten Postrup, frilansande designstrateg, tror att långa texter är en motreaktion.

– Det var väldigt snuttifierat tidigare, men att läsa en tidskrift är ju ett sätt att skapa sig egentid. Många försöker hoppa på trenden med långa texter och stora berättelser, säger han.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev