Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Formatägare jagar nya intäkter

Publicerad: 11 Maj 2011, 06:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:11

Världens växande tv-kanalutbud har sänkt det genomsnittliga priset på formatlicenser. Ägarna möter utvecklingen genom att jaga nya intäktskällor och bygga upp egen produktion i flera länder.


Ständigt tillkommer nya mediebolag, medieplattformar och kanaler samtidigt som dygnets antal timmar är konstant. Ett resultat är att tv-tittandet på enskilda kanaler successivt minskar, och det får konsekvenser för formatägare.

– Värdet på klassiska formatlicenser sjunker hela tiden, så det gäller för formatägare att vara innovativa och hitta nya intäktskällor enligt principen många bäckar små, säger Emil Ödling, advokat och partner på DLA Nordic, som hjälper svenska formatägare att sälja format till utländska kanaler och produktionsbolag.

Mia Engström är chef för Strix International, som bland annat äger formaten bakom svenska succéer som ”Klass 9A”, ”Ullared”, ”Baren” och ”Farmen”.

– Säljer du ett format till ledande kanaler får du inte mindre betalt i dag, men prisbilden har blivit mer diversifierad tack vare alla tillkommande mindre kanaler med lägre programbudgetar, säger hon.

Den ökade efterfrågan på annonsörsfinansierade program gör för att ta en del av den kakan i sina uppgörelser, vid sidan om formatlicensen och till exempel intäkter från digitala visningar och sms-röster.

– Vi jobbar kontinuerligt med att hitta nya intäktsmöjligheter som är kopplade till våra format, säger Mia Engström.

En annan väg är att, utöver licensen, förhandla till sig en andel av programmets eventuella vinst, ofta mellan 5 och 20 procent beroende på efterfrågan på formatet.

Problemet är att det då är nödvändigt med transparens i affärerna kring programmet.

– Kanaler och produktionsbolag försöker ofta undvika att ha med vinstdelning från produktplacering i avtalen med formatägare, säger Emil Ödling.

Silverback ingår i ITV Studios, som äger formaten ”Halv åtta hos mig”, ”Kniven mot strupen” och ”Fyra bröllop”, med flera.

– De flesta formatägare väljer att inte enbart licensiera ut sina formaträttigheter utan även att producera eller samproducera dem lokalt, säger Jonas Linnander-Manfred, chef för internationell försäljning och pr på Silverback.

Det ökar snabbheten och gör att produktionskunskapen kan bevaras och förädlas. Till exempel har ITV Studios som mål att gå från produktionsverksamhet i 7 länder till 17 länder inom några år.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.