Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Förlorare: kaosdrabbade tv

Publicerad: 22 December 2010, 07:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

Tv är förlorarmediet när Sveriges 50 största annonsörer beskriver förändringar i nästa års mediemix. En dryg femtedel signalerar nedskurna tv-köp.


Tv-kanalernas leveransosäkerhet och tvåsiffriga prisökningar nästa år skrämmer bort stora annonsörer. En dryg femtedel av de annonsörer som talar om förändringar i mediemixen planerar att minska tv-köpen.

– Situationen i tv ställer till det och vi tittar på alternativa medieslag som komplement till tv och dagspress. Det kan bli radio, trafikreklam eller odr, säger Richard Götbring, marknadschef för Mio.

Frippe Stenberg, marknadschef för Tele2 och Comviq, som tillsammans köpte medieutrymme för 328 miljoner kronor brutto i fjol:

– Givet tv:s höjda priser blir det naturligt att se över var man får bästa effekt för pengarna. Vill inte kanalerna ha våra pengar så lägger vi dem självklart någon annanstans. Närmast till hands är dagspress och online.

Volkswagen fortsätter med tv som huvudmedium, men flyttar en del av budgeten till sök, display och webb-tv nästa år.

Byggjätten Bauhaus går mot strömmen och lägger mer i tv. Istället blir det oadresserad direktreklam som bantas.

Trots att stora annonsörer flaggar för minskade tv-köp framöver, spår IRM en tillväxt på 8 procent för tv 2011.

– Reklam i lokal-tv och sänkta trösklar för tv-reklam gör att mediet numera har oerhört många fler annonsörer än de stora drakarna, säger Magnus Anshelm, vd för IRM. Medieinstitutet pekar istället ut de tryckta medierna som förlorarna 2011. Kataloger spås en tillbakagång på hela 16 procent. Övriga printmedier beräknas växa, men mindre än nästa års genomsnittliga tillväxt på 5 procent.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.