Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Förlagen satsar på nya titlar igen

Publicerad: 14 April 2010, 07:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

Efter en av de värsta lågkonjunkturerna i mannaminne vädrar storförlagen morgonluft. Dagens Medias genomgång visar att upp emot tio nya titlar kommer att startas under årets första halvår.


Bonnier Tidskrifter har hittills i år lanserat kändistidningen S och inlett ett samarbete med Dagens Nyheter i bilagan DN Korsord. Livsstilstidningen Yourlife, som redan startat som sajt och seminarieverksamhet, kommer i augusti och nyligen registrerades titeln Nya Affärer.

LRF Media har hittills i år släppt titlarna Lantliv Mat & Vin, Minnenas Journal och Vetenskap & Historia. Från Egmont kommer snart Blossom Magazine och återupplivade PC Hemma, och Aller Media släppte för två veckor sedan oneshoten Välkommen Hem.

– Det är roligt att se att förlagen satsar framåt. Det kan vara ett sätt att rusta sig för en eventuell högkonjunktur eftersom förlagen täpper igen segment där de har luckor, säger Frida Åberg, printchef på Carat.

Lönsamheten är dock som vanligt käpphästen i nya projekt. Storförlagen har musklerna och kan därför vara uthålliga. Bonnier Tidskrifter investerade initialt 15 miljoner kronor i S.

– Vi vet att det tar lång tid att få en bra lönsamhet. Men det är klart att det här är långsiktiga satsningar och jag tror att tidningarna har en bra chans att överleva, säger Frida Åberg.

Bonnier Tidskrifter räknar med att nylanseringarna ska nå break even inom 1-3 år. Efter att under 2009 satsat på oneshots vågar förlaget sig nu på större lanseringar.

– Vi vill gärna tro att vi är igenom botten av lågkonjunkturen, säger Ulrika Saxon, vd på Bonnier Tidskrifter.

LRF Media startade sin tillväxtoffensiv redan i slutet av förra året då förlaget köpte Föräldrar & Barn och Föräldrar & Barn Gravid.

LRF Medias vd Håkan Fredlund har tidigare flaggat för fler förvärv under 2010. Dessutom bedömer han att konjunkturen vänder, vilket underlättar för nya lanseringar.

– Annonskonjunkturen ser bättre ut än i fjol, men än är det för tidigt att ropa hej, har han tidigare sagt till Dagens Media.

Egmont Tidskrifter filar just nu på nya titeln Blossom Magazine, vars första nummer ska komma i juni. Efter sammanslagningen med Hjemmet Mortensen är nu Egmont Sveriges tredje största förlag. Målet är att växa ytterligare och där är bland annat Blossom Magazine en pusselbit.

– Det känns naturligt att alla lanserar nya titlar nu efter lågkonjunkturen. Det handlar om timing, säger Per Kjellander, vd på Egmont.

Även Ulrika Saxon ser positivt på förlagens lanseringsfest:

– Jag tycker det är enormt sporrande att det i ett så moget tidskriftsland som Sverige finns så mycket nyskaparanda och investeringslust. Det är ett tecken på att det står bra till med tidskriftsbranschen i Sverige.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.