Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Företeelsen spås öka

Publicerad: 10 November 2010, 08:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Med slimmade marknadsavdelningar, längre föräldraledigheter och längtan efter flexibilitet ökar uthyrningen av chefer på toppnivå.


Under förra lågkonjunkturen upphörde bemanningsföretagens uthyrning av chefer nästan helt. Den här gången ökade affärsområdet, enligt Lotta Fredrikson, Sverigechef på Hammer & Hanborg som specialiserar sig på rekrytering inom marknadsföring och kommunikation.

– I Sverige är andelen inhyrda toppchefer lågt jämfört med många andra länder i Europa, men allt fler inser att det är en smidig lösning som innebär ökad flexibilitet för företaget, säger hon.

Ofta handlar det om att lösa ett specifikt problem – en omorganisation eller ett nytt system som ska implementeras. Men det blir också vanligare att även de högst uppsatta cheferna är borta från jobbet långa perioder och behöver tillfälliga ersättare.

Framför allt ökar pappaledigheterna. Förut var manliga toppchefer sällan lediga i mer än tre månader, idag är många hemma i minst ett halvår, säger Lotta Fredrikson.

– Idag är det ok även för en hög chef vara borta en längre period och komma tillbaka, till och med på vd-nivå, säger Helen Lagergren, ansvarig för chefsrekrytering på Manpower Professional Executive.

Manpower har hyrt ut interimschefer i tio år, men oftast på mellanchefsnivå. Helen Lagergren ser ett växande intresse för interimslösningar även bland de högsta cheferna.

Och det råder ingen brist på lämpliga kandidater. Även bland erfarna chefer väljer blir det vanligare att välja bort fasta anställningar för en mer flexibel livsstil, med möjlighet att vara ledig i långa perioder.

– Många vill även ta vara på möjligheten att få arbeta med det man är absolut bäst på, och få göra det på olika ställen, säger Helen Lagergren.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.