Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Folk vill ha billig skit”

Publicerad: 10 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:22


11/11 2015. När Dagens Media tio år senare når Henrik Mattsson har han precis avslutat en föreläsning för studenterna på Berghs.

Ämnet: Omvärldsbevakning, och hur man gör en framtidsstudie. Något som inte alltid är helt lätt att göra med säkerhet.

– Det var ju fel, det var alldeles för tidigt. Det är alltid mitt fel, att jag är för tidigt ute, konstaterar Henrik Mattsson snabbt när den tio år gamla artikeln kommer på tal.

Kungabarnens giftermål och babylycka har gjort att de senaste åren har blivit en fest för kändispressen. Symbiosen mellan tv och kvällspressen är fortfarande levande och kompletteras nu med den nya medievärldens stjärnor: Instagrammare, Youtubers och bloggare.

– Vi har ju gottat oss i kändisvärlden mer än någonsin de senaste åren. Men skulle jag få frågan i dag skulle jag säga samma sak. Vi kommer att söka oss mer till kunskap, innehåll och mänsklighet, säger Henrik Mattsson.

Nyligen skapade Hänt Extra rubriker, utanför den egna tidningen, genom att påstå att Bianca Ingrosso skulle ha spottat på Laila Bagge – vilket tidningen riskerar en stämning för.

Henrik Mattsson tycker ändå att han fått rätt i den del av sin framtidsspaning som gjorde gällande att kändistidningarna skulle behöva bli snällare mot de kändisar som omskrivs.

– Man driver inte lika mycket med kändisar och är mer omtänksam mot dem. Nu använder man kändisar för att komma fram och synas, det innebär att man stryker kändisarna medhårs.

Men stämmer verkligen det?

– Ser man på Svensk Damtidning är det betydligt rarare nu. Man stödjer monarkin och säger att ”de där barnen är sååå gulliga”. Det är lite mer mänskligt nu.

Det verkar svårt att förutspå framtiden – vilken är din metod?

– Att läsa tidningar! Jag läser New York Times International (den globala editionen av NYT).

Vad är din framtidsspaning för mediebranschen?

– Papperstidningar! De kommer att finnas kvar, men behöver få ett riktigt kvalitativt innehåll. Tidningen skulle kunna bli mer som en bok, som innehåller all den kunskap som jag behöver.

Varför tror du att kändisar ändå lockar?

– Det är precis som med kläderna på de stora kedjorna: Folk vill ha billig skit. På samma sätt är det med kändistidningar. Man vill läsa något som är billigt och inte kräver så mycket av en.

”Kändispressen dör”

19/1 2005. I årets första nummer 2005 siade en rad branschprofiler om framtiden för den svenska magasinsbranschen.

Segmentet hälsa och inredning spåddes en ljus framtid – en spådom som med facit i hand kan sägas vara korrekt.

Att bloggare skulle kapitalisera på sina varumärken och skapa tidningar var också en riktig spaning.

Fem år senare, 2010, startades Blondinbellas tidning ”Egoboost Magazine”. Som av en slump berättade Bonnier Tidskrifter samma dag att modebloggprofilen Elin Kling skulle få ett eget magasin kallat ”Styleby”.

I artikeln spådde dock framtidsforskaren Henrik Mattsson att svenskarna skulle tröttna på ”snaskig sensationsjournalistik”. I rubriken stod det helt sonika att ”KÄNDISPRESSEN DÖR” och i bröd­texten uppgav Henrik Mattsson att kändispressens ”framtids- tåg skulle tuffa mot sin slutstation”.

?Orvesto utmanas

?Animerad örn ska rädda Kungsörnen

?TV4 startar affärsområde för AFP

?Dagspressen skänker bort reklamutrymme efter tsunami­katastrofen

?Canal Plus på väg ut på marknaden

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.