Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Folk tror att vi är dyra”

Publicerad: 26 Augusti 2009, 13:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Elisabet Green-Karlsson håller sig kvar i koncernen men byter inriktning. Som ny marknadschef för butikskedjan ska hon se till att matglädje tydligt framgår i budskapet.


Som chef över Axfoods avdelning EMV design har hon bland annat ansvarat för hur förpackningarna på de egna märkesvarorna ser ut. Men också för dess kampanjer. Mest nöjd är hon med framgången för den egna ekologiska produktlinjen ”Garant ekologiska varor”.

– Den togs emot bra i butik och av våra kunder. Den säljer bättre än vad vi räknade med, berättar hon.

Nu är det istället en framtid som marknadschef för Hemköp som väntar. Ett erbjudande som det var svårt att tacka nej till. Avståndet till kunderna blir kortare och den snabba responsen ser Elisabet Green-Karlsson fram emot.

Men utmaningar väntar också. Hemköp har ett rykte om sig att vara dyra.

– När vi gör olika prisundersökningar så visar det att den prisimage som folk tror att Hemköp har inte stämmer. Det är en utmaning att jobba med, säger hon.

Bland matbutikerna råder tuff priskonkurrens och speciellt i det supermarketsegment som Hemköp befinner sig i. För att sticka ut bland övriga kedjor har Hemköp riktat in sig på att försöka förmedla ett budskap om matglädje, hälsa och kvalitet. Här finns utvecklingspotential.

– Det Hemköp erbjuder sina kunder måste bli tydligare. Vad matglädje betyder och relevansen i det budskapet måste förmedlas, säger Elisabet Green-Karlsson.

Men för att kunna göra det krävs en grund att stå på. Det kommer Elisabet Green-Karlsson att skaffa sig när hon tillträder den nya tjänsten den 1 september. Genom att åka ut till butikerna och prata med folk, handlare och butikschefer ska hon professionellt skaffa sig en åsikt om kedjan.

– Jag handlar på Hemköp och har en uppfattning som kund, men den måste bli bredare,förklarar hon.

Med den nya tjänsten kommer Elisabet Green-Karlsson närmare råvarorna. Privat är matlagning ett stort intresse.

– Jag gillar att laga mat och brukar utsätta mina gäster för nya experiment. Ibland blir det bra och ibland inte.

Camilla Olsson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.