Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Fokus vänder trenden

Publicerad: 30 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:26

Magasinet Fokus har bränt 90 miljoner – på tio år. Men nu går tidningen mot strömmen och ökar annonsintäkterna i jakten på lönsamhet.


Den 2 december 2005 släpptes det allra först numret av Fokus – tidningen som skulle bli en svensk variant av Newsweek.

Nio år senare har tidningen gått med totalt 91,5 miljoner kronor i förlust, sett till reslutat efter finansiella poster, enligt Dagens Medias beräkningar.

Men trots genomlevd finanskris, allmän tidningskris och den digitala strukturomvandlingen – som kanske borde missgynna en tidning som Fokus – tar man nu stora kliv mot den lönsamhet som initialt skulle ta ”minst tre år”.

Det senaste bokslutet, för helåret 2013, visar ett minusresultat på 3,6 miljoner kronor. På en annonsmarknad som enligt IRM backade med 13,1 procent lyckades Fokus öka sin annonsförsäljning med 4 procent.

– Vi går mot strömmen och tar andelar på annonsmarknaden, säger vd:n Lars Grafström.

En annan viktig faktor är de ökade prenumerationsintäkterna, som främst härrör från att tidningen kunnat höja prenumerationspriserna och öka antalet prenumerationer något.

Räckviddsmässigt har Fokus kört om Veckans Affärer, och kämpar nu för att slå även Affärsvärlden.

Siffror från Orvesto Konsument visar dock att räckvidden mer eller mindre har stått och stampat de senaste åren. För att äntligen nå det långsiktiga målet – att nå break even – måste tidningen vidga sin läsekrets.

– Vi har etablerat Fokus som ett väldigt starkt varumärke. Men det finns fortfarande många därute som inte vet vilka Fokus är, eller vad vi gör. Vi måste nu ut till fler, säger Lars Grafström.

Samtidigt som många aktörer på tidskriftsmarknaden drabbas hårt av skiftet i konsumenternas läsvanor från tryckta till digitala produkter, har magasinet Filter bevisat att fördjupande analoga produkter har en plats i 2010-talets medievärld.

Tidningen, uppbyggd kring längre reportage, går sedan flera år tillbaka med vinst. Bokslutet för tidningens senaste brutna räkenskapsår, som slutade i april 2014, är ännu inte lämnat till bolagsverket.

– Det går fortsatt bra i Filters värld, uppger dock vd:n Tobias Regnell.

Även de stora dagstidningsdrakarna har uppfattat suget efter längre, mer tillbakalutad och reflekterande läsning. Att ”vässa helgerbjudandet” är en fras som återkommit. Dagens Nyheter har ett lördagsmagasin och Svenska Dagbladet har satsat på ett ”kultur- och samtidsmagasin”.

– Man hör ofta chefredaktörerna på de stora dagstidningarna säga att man ska satsa mer på helgen och på fördjupning. En del har vi sett, men inte i den mån att de kommer i närheten av vad vi gör, säger Martin Ahlquist, chefredaktör för Fokus.

Våren 2013 lanserade Fokus en ”mjuk betalvägg” på sin sajt, som innebär att korta rewrites på tidningens stora jobb läggs ut direkt på sajten.

– Vi trodde att det skulle göra att vi sålde fler digitala lösnummer och att sajttrafiken skulle gå ned. Istället ser vi att prenumerationsförsäljningen ökade, vilket vi kan spåra till dessa rewrites och att sajttrafiken faktiskt ökade, säger Martin Ahlquist.

Fokus i fokus

Grundad 2005 av Martin Ahlquist, Martin Ådahl, Lars Grafström och Karin Pettersson.  Ägdes till en början till 20 procent av redaktionsledningen, men har hela tiden varit beroende av finansiellt stöd.  I dag ägs tidningen till drygt 90 procent av Nordstjernan Kultur och Media AB.  Upplagan är på totalt 30 200 exemplar, varav en majoritet är rabatterade.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.