Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Flest vinstchanser för Spoon och OTW

Publicerad: 26 Maj 2015, 21:00
Uppdaterad: 10 Mars 2016, 09:33

Contentjättarna Spoon och OTW har flest nomineringar i Guldbladet.


Spoon och OTW blev förra årets stora vinnare i Guldbladet med totalt nio priser vardera. Spoon gick hem med två guld och sju silver, medan OTW vann fem guld och fyra silver.

Även i år kan byråerna ta hem storslam.

Spoon har 17 nomineringar och OTW 16 stycken.

– Vi har haft ganska många nomineringar de senaste åren och det beror på att vi håller hög kreativ höjd, säger Anders Rask, vd på OTW.

Dessutom har bolaget ”modiga kunder”, berättar han.

– Kunderna pushar oss och sig själva. Då blir det bra case, vilket tenderar till att leda till nomineringar.

Flera av byråerna som tävlar i år kommer inte från någon traditionell contentbakgrund.

– Det breddar tävlingen, men startfältet blir också tuffare. Vi håller tummarna och hoppas på att vinna några guld.

Att fler byråtyper dyker upp i contentsammanhang gör att det ställs högre krav på de traditionella contentbyråerna, berättar Spoons vd Anders Ribba.

– För att kunna tävla med andra byråtyper måste vi bli duktigare på analys, planning, uppföljning och mätning. Det höjer kvaliteten på det vi gör, så det är bara positivt, säger Anders Ribba.

Totalt 96 bidrag är nominerade till Guldbladet i år. Med sina 17 nomineringar står Spoon för nästan 18 procent av vinstchanserna.

– Vi har hållit på länge och har satsat mycket på att hitta rätt kompetens och folk som inte bara är duktiga på hantverket utan också förstår marknadskommunikation. Det betalar sig i den här typen av sammanhang.

Spoon är nominerade i 10 av de totalt 15 kategorierna.

– Vi är jättestolta över nomineringarna och jag är framför allt glad över bredden – att vi är nominerade i så många olika kategorier och även för olika uppdragsgivare. I synnerhet med tanke på att vi nu får konkurrens från nya håll.

Topp 5 - de har flest nomineringar

1. Spoon, 17 nomineringar

2. OTW, 16 nomineringar

3. Make Your Mark, 9 nomineringar

4. Klintberg Niléhn, 5 nomineringar

5. Baluba Branded Content, 4 nomineringar.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.