Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Flera kommer få det tungt i höst”

Publicerad: 27 Augusti 2009, 07:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Landets webbyråer möts av konkurrens från ett nytt håll, och tvingas gå mot att bli fullservicebyråer.


– Vi har fått en ny arena att spela på, säger Jonas Hedeback, vd för CP+B, tidigare Daddy, som gjorde bäst resultat av webbyråerna under förra året.

– I slutet av 2007 vann vi både Posten och SAS. Alla kunder var väldigt aktiva, säger Jonas Hedeback.

– 2009 är det lite lugnare tempo. Det har kommit lite krypande.

För flertalet byråer har det varit ett tufft 2009.

Thomas Enzell är vd på Creuna:

– Vi märkte i maj 2008 att nåt var på gång, så jag stoppade all rekrytering. Och så brakade det loss i oktober. Ett halvår var om inte öken, så i alla fall inte jättebra.

Hur ser resultatet ut för 2009?

– Gott och väl positivt, men det är svårt att sia om.

– Flera byråer kommer att få det tungt i höst, med stora likviditetsproblem. Har man inte tjänat pengar under sommaren så väntar ett stålbad.

I takt med att andra byråer förstärkt sin digitala kompetens har webbyråer breddat sina erbjudanden.

– Det börjar dela upp sig i två led, antingen blir man byrå eller produktionsbolag. Det gäller lika mycket för traditionella byråer, och innebär att konkurrensen hårdnar, säger Jonas Hedeback, och fortsätter:

– Vi har blivit mer och mer en medieoberoende byrå. Man måste hänga med i den förändringen.

Thomas Enzell:

– Vi har märkt att kunderna efterfrågar nya saker.

– Det handlar mycket om tjänster på nätet. Jag ska inte avslöja för mycket, för det är just sånt vi håller på och tittar på.

Även personalkostnaderna skiljer sig åt kraftigt mellan byråerna. Creuna ligger i topp med 729 000 kronor i snitt per anställd.

– Det är ju jävligt subjektivt vad lägger man in i personalkostnader. Man kan ju se det som att det är bra, att vi gör mycket för vår personal – vi har fredagsöl och allting, det tycker jag är bra. Det ska få kosta, säger Thomas Enzell.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.