Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Fler vill köpa webb-tv

Publicerad: 19 december 2012, 10:01
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:00

Trots ökad efterfrågan planerar ingen av de största webb-tv-aktörerna att ändra priserna nästa år. Däremot kan det bli dyrare att köpa Play i mobilen.


TV4 Play har varit slutsålt nästan hälften av året, enligt Nicklas Norrby, försäljningschef för digitala medier på TV4.

Annonsörernas intresse har ökat i takt med att tittandet på kanalens Play-utbud har ökat, och affären för TV4 växer just nu snabbare än webb-tv-marknaden som helhet, enligt Nicklas Norrby.

Ändå ser han inget utrymme för att höja bruttopriset på standardformaten nästa år.

– Vi tror fortfarande på tillväxt. Vi märker att fler och fler börjar prata om tv på alla plattformar, säger han.

Däremot justerar TV4 sitt filmlängdsindex inför 2013, för att anpassa det till övriga tv-hus. Det innebär att priset är oförändrat, 325 CPM, för filmlängden 15 sekunder, som är standardlängden.

Effekten blir samtidigt att priset för filmer som är längre än 20 sekunder blir något högre än under 2012.

– Kunderna har efterfrågat en branschstandard, säger Nicklas Norrby.

Priset inkluderar även Play i mobil och Ipad, men det går även att köpa de mobila kanalerna separat.

– Under 2012 har vi sett en stor tillväxt av tittandet i mobilen och surfplattan. Utvecklas efterfrågan i samma takt skulle vi kunna höja priset i mobilen, men vi har inga planer på att göra det redan i år. Däremot tror jag att fler kommer köpa mobilen separat nästa år för att försäkra sig om att synas där.

MTG:s och SBS Play­tjänster ligger också kvar på samma pris som 2012 – båda tar CPM 300 kronor brutto för en 15 sekunder lång reklamspot.

MTG TV överväger dock en prishöjning för Play i mobilen, enligt vd Joachim Nordlind.

Det mobila tittandet har växt kraftigt under 2012, med 700 000 nedladdade appar, och i dag står mobil och surfplattor för 20 procent av Play-tittandet.

– Vi håller på att se över prislistan för specifika köp av våra Play-appar. Den internationella trenden är att annonsörer är beredda att betala mer för reklam på mobila enheter.

TV4 Play kostar mest

CPM 2013 (Förändring jmf 2012)

Aftonbladet TV 280 (0%)

Expressen TV (10 sek) 180 (0%)

TV4 Play (15 sek)* 325 (0%)

MTG TV (15 sek) 300 (0%)

SBS TV (15 sek) 300 (0%)

Youtube* (trueview) 90 (0%)

MSN video (15 sek) 210 (0%)

* omfattar alla plattformar – dator, mobil och surfplatta

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.