Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Fler väljer inhouse

Publicerad: 24 November 2010, 07:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Allt fler företag väljer att hämta hem reklamproduktionen till egna inhousebyråer. Ofta som ett komplement till en traditionell reklambyrå. "Inhouseavdelningen förstår verksamheten på ett sätt som en extern byrå aldrig kan", säger Ifs tillförordnade marknadschef Johan Maxe.


Ämnen i artikeln:

VingIfInhouse

En undersökning bland Sveriges Annonsörers medlemmar visar att över hälften av företagen har inhousebyråer. Och det är en växande trend – en tredjedel tror att inhouseproduktion kommer att bli vanligare.

– Inhouseavdelningen har en oslagbar närhet till affären, säger Johan Maxe på If.

I februari nästa år genomförs för första gången i Sverige en reklamtävling för inhousebyråer, Inhouse 2011. Bakom tävlingen står Arkitektkopia, i samarbete med Dagens Media.

Ifs inhouseavdelning består av 23 personer som sysslar med allt från produktion åt reklampartnern Forsman & Bodenfors till dm-utskick och försäkringsbolagets egna informationsmaterial och säljstöd.

Avdelningen producerar framför allt för print och webb, medan reklambyrån står för all kommunikation i tv och radio.

– Vi har 3,7 miljoner kunder i Norden och Baltikum som vi kommunicerar frekvent med. Det blir väldigt mycket material som ska produceras.

De flesta företag kombinerar den egna reklamproduktionen med en extern reklambyråpartner som står för kampanjer och kreativa koncept. Bara 5 procent av deltagarna i Sveriges Annonsörers studie gör allt själva.

Modekedjan H&M är ett av de företag som sköter all reklamproduktion själva i sin stora inhousebyrå Red Room. Istället för en fast partner väljer H&M att samarbeta med olika kreatörer i enskilda kampanjer.

Resebyrån Ving har i perioder gjort all sin reklam inhouse, men samarbetar nu sedan länge med en extern reklambyrå. Precis som If jobbar Ving med Forsman & Bodenfors.

Marknadsdirektören Annika Heinmetz:

– Vi skulle kunna rekrytera kompetensen och göra allt internt, men så länge vi tycker att samarbetet tillför värde till varumärke och produkter fortsätter vi med en extern partner.

Forsman & Bodenfors arbetar främst med Vings reklamkampanjer och utformningen av resebyråns sajt. Inhousebyrån tar fram alla trycksaker och gör även det inspirationsmagasin som kommer tre gånger årligen sedan Ving skrotade sin katalog.

Även det digitala nyhetsbrevet, uppdatering av sajten och sociala medier sköts inhouse.

Annika Heinmetz vet inte om Ving tjänar ekonomiskt på att göra reklamproduktionen internt. Det är inte av ekonomiska skäl.

– Vi behöver en inhousebyrå för att hålla tempot uppe, säger hon.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

VingIfInhouse

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.